lördag 4 augusti 2012

Min stora feta östgötska släktträff

På min mammas sida är släkten stor och mamma och hennes syskon ser till att allesammans får chansen att ses åtminstone vartannat år. Förra gången var det baluns i min kusins stugby i Sälen, men då kunde vi inte vara med. Så nu när vi slöt upp hos moster Monica i Finspång i helgen var det första gången Bossa fick träffa gänget.


Det var så fint! För det första så bor min moster och hennes man helt otroligt vackert på en bondgård med flera hus. Det här (framför vilket Bossa försöker palla äpplen eller liknande) byggdes liksom på 1700-talet. 


Och så här ser utsikten ut, med kossor och grejer. 


Jag har faktiskt aldrig sett Bossa så uppspelt som hon har varit de här två dagarna. Jo, kanske på Miniland i Halmstad, men inte annars. Och det berodde inte bara på att hon fick hoppa på en jättestor (och läskigt skyddsnäts-lös!) studsmatta. (Kallar för övrigt den här bilden för "övertänd unge och mycket sammanbiten mor i sommarljus"). 


Det var ju att hänga med alla dessa människor som villkorslöst tycker om henne som var bästa grejen, tror jag. Här på trappan till huset vi bodde i, tillsammans med min brolla Magnus, hans fru Tina och deras yngsta dotter Emma. De bor i Tyskland, så vi ses för sällan. 


Här med mina kusiner Fredrik och Per samt Pers dotter, alltså Bossas tremänning, Elvira. I bakgrunden skymtar ytterligare två av Bossas tremänningar. 


Vi var cirka 30 personer totalt, varav massa kids, och flera av oss åkte på utflykt till en granngård med en så här fin butik. 


Där kunde man kolla på getter och kaniner (här med tremänning Gunnar).


Och så fick Bossa testa att balansera på sådana där ägg som det kläcks bönder ur. 


Men det bästa var nog gårdens katt. Satan vad hon älskar katter (eller "KISSEKATTEN!!!" som hon säger/skriker). Om vi bott med trädgård hade det inte varit någon tvekan om att ta sig an en. Men nu vettesjövelen.


Vi spelade också lite krocket ...


... och fick lära oss att Bossa kan somna gott i bil. 

Summerat: härlig helg, änna.  

Nu sover Bossa (hoppas jag), Nils är på fest i Halmstad och jag ska kolla The Newsroom och/eller spela dataspel samt försöka undvika att tänka på att det här är en av de sista självande semesterdagarna på jähättelänge. 



3 kommentarer:

  1. Ni kan få min katt som bråkar med de andra. :) Han är för feg för att gå ut och behöver ingen trädgård. ;)

    SvaraRadera
  2. Han skulle säkert bli ännu argare av miljöombytet.

    SvaraRadera