torsdag 9 augusti 2012

Ibland vill jag bara tvinga alla att läsa "Äta djur", men jag vet inte hur det skulle gå till


Gårdagen var mycket roligare än vad den var urlakande, men ändå är jag ett vrak i dag. Ska visa bilder från i går sedan. Hur som: orkade mot alla odds ändå spexa med middagen i dag. Jag och Bossa åt majsplättar med grönsaker och gräddfilssås. Så här gör man:

Vispa ihop två ägg med en burk kokosmjölk
Tillsätt 1 tesked salt och tre deciliter dinkelmjöl (vanligt går säkert också bra) och rör ihop till en fin smet
Häll i ytterligare en burk kokosmjölk och fem deciliter majs
Stek plättar av smeten i smör eller olja 
I stekpauserna: rör ihop lite gräddfil med klippt gräslök, hackad rödlök, pressad citron, salt, peppar

Om du äter med en liten person: lägg upp maten på "roligt vis", till exempel så att det ser ut som ett troll. Barn sägs gilla det. Mitt barn ville dock inte äta detta alls, utan bara glass. Vilket hon fick, pga tröttheten. 

Innan jag slutar vill jag passa på att ge ett shoutout till ni vita kränkta män som gått i taket över att Way out west enbart ska servera vegetarisk mat i år. Kanske vill ni till och med kräva pengarna tillbaka. Jag menar, hur KAN DE KOMMA MED DEN HÄR INFORMATIONEN DAGEN INNAN FESTIVALEN DRAR IGÅNG?!!! 

HUR SKA DET BLI ATT INTE FÅ ÄTA KÖTT PÅ OMRÅDET UNDER DE TIMMAR JAG ÄR INNE PÅ OMRÅDET?  

HUR VÅGAR ARRANGÖRERNA KOMMA MED SINA PK-HIPSTERMÖSSOR PÅ OCH TVINGA MIG ATT AVSTÅ KÖTT AV HIMLA KLIMATSKÄL NÄR DE FLYGER IN SINA ARTISTER MED JETMOTORPLAN?

Jag är så nyfiken på er!

Kan ni till exempel berätta för mig hur er mat brukar se ut? Ni som undviker vegetarisk kost, menar jag. Vad ligger på tallriken i stället för pasta/potatis/ris/grönsaker/sås/bönor/gryn/bröd/frukt/choklad/ost? Blir det inte tråkigt att äta bakat kött med köttslungat kött till köttsteken? I längden, menar jag?

Också, tror ni att det finns liksom en begränsad mängd etisk omtanke i varje person? Är det i så fall stopp på omtanke om man gör en liten insats? Eller: om man börjar med en liten insats i stället för en stor, betyder det då att man är mindre moralisk än om man börjar med den stora? Och hur mäter man? 

Är det kanske så också att ni också är av åsikten att det finns en begränsad mängd empati hos folk? Sådär som vissa säger att man "borde bry sig om människorna innan man bryr sig om djuren". Eller att man "borde hjälpa de här hemma innan man hjälper de där borta". Jag har aldrig förstått det där. Kan man inte bry sig om flera saker? Eller är empatin hos var och enskild person begränsad?

Upplys mig gärna!

5 kommentarer:

  1. Asså... Folk.. Vill slå dem allihopa.. Dessutom: festivalmat är oftast svindyrt & sällan gott eller värt pengarna. Man KAN äta nån annanstans, alt. ha med sig en grillad rostbiff & lite fläskfilé i bakfickan..

    SvaraRadera
  2. Tror de stackars männen kommer att dö av näringsbrist. :'(((((

    Skoja med smileyn önskar att de dör!!

    SvaraRadera