måndag 28 maj 2012

Ska jag alltså INTE ge henne mer än vad doktorn ordinerat? Aha.

Bossa har hostat sig bindgalen de senaste veckorna, så i dag gick Nils till vårdcentralen med henne. Efter jobbet, när skulle jag plocka upp en hostmedicin på recept, hände det här:

Apotekaren: Vad var personnumret?

Jag: 100930 (osv).

A: Då ska vi se ... aha ja .. humhum. Var det hennes vanliga läkare?

J: Det var min man som gick med henne, men jag tror att det var en ny. Det är första gången vi uppsöker läkare för henne utanför BVC-kontrollerna.

A: Ahaaa...

J: Spelar det någon roll?

A: Nej, det är bara det att den här medicinen är för barn från två år. Det är morfin i den, ja du hör ju hur det låter, och man får bara ge den till barn som är två.

J: Jaha, oj då. Men det var ju en läkare som skrev ut receptet?

A: Ja, de gör så ibland, men då brukar det vara en anteckning om det och det är det inte nu. Det var därför jag frågade om det var hennes vanliga läkare för då ...

J: Nej, det var det ju inte.

A: Nej. Jag får nog fråga min kollega.

/Kommer tillbaka./

A: Hur mycket väger hon?

J: Jag vet inte riktigt, det var så länge sedan vi vägde henne. 12 kanske?

A: Ja, för du förstår medicinen är för barn från 13 kilo.

J: Men hon kanske väger 13. Jag har inte stenkoll.

/Ringer Nils samtidigt, men får inget svar./

J: Men eftersom läkaren ändå skrev ut medicinen ...

A: Ja, men du förstår att det är ju jag som ger dig den.

J: Jag fattar att ni har era rutiner, men det vore så jobbigt om hon inte fick medicinen, för hon hostar tills hon nästan spyr och kan inte sova ...

A: Ja, jag får nog prata med min kollega igen.

/Kommer tillbaka./

A: Vi gör så här nu *säljer medicinen till mig*, men då får ni absolut inte ge henne mer än 2,5 milliliter.

J: Nej, jag lovar. Kan jag betala för den här samtidigt. *räcker fram en Otrivin för vuxna*

A: Det går bra.

J: Den är inte till mitt barn, lovar!

A: Det där är upp till er. Det får ni göra som ni vill med.

2 kommentarer:

  1. Jag hatar folk som arbetar på apoteket bara för att dom arbetar på apoteket. Dom är säkert jättesnälla och snabba och smarta människor när dom inte jobbar, men på jobbet? Idioter.

    SvaraRadera
  2. Jamenvisst. Man ba "men antingen tänker du ge mig det som läkaren skrivit ut eller så tänker du inte göra det. Sluta hålla på och hålla på."

    SvaraRadera