onsdag 2 maj 2012

A midweek midmorning to ourselves. It would be misspent somewhere else.

I dag vaknade Bossa vid halv åtta. Frukosten stod på bordet vid åtta och trots att jag gjorde mig till med fyrarätters var det bara det här som gick ner. Danonino-bägare. Hoppas verkligen att den extremt irriterande reklamen stämmer och att det inte är någon skit i de här, för jag tror att det kan bli en och annan framöver.

Efter frukosten tog Bossa på sig en hatt och kollade på teve en stund, medan jag gjorde i ordning köket osv.

Sedan gick vi ut och petade på blommor.

Och testade en sådan här, som vi hittade.

Tills en av oss blev trött och ville gå och lägga sig på en slags gunghäst.

Då skyndade vi oss hem för att hinna få i oss lunch, spaghetti och quornfärssås, innan tröttheten tog över helt. Nu sover hon och jag ska ... kolla Biggest Loser och dricka kaffe. Och hänga tvätt. Inga överraskningar här int.

På tal om lunchen så måste jag säga att det allra enklaste man kan göra om man vill äta mindre kött är att byta köttfärs mot quornfärs när man ska göra sås eller tacos eller vad som. Jag fattar att man kan tycka att det "inte är samma sak" att slänga på en bit tofu på grillen om man är van vid köttfilé, för det smakar ju inte samma. Men att göra köttfärssås på quornfärs smakar precis likadant som att göra på kött. Bättre om man räknar in känslan av att veta att man inte äter djur.

Jag gjorde min så här nu senast: Hackad lök av olika sorter (hade vit-, purjo- och rödlök hemma) samt en halv näve fryst basilika frästes i olivolja en kort stund för sig själv och sedan en lite längre stund med ett paket fryst quornfärs. Därefter kokades alltihop i grönskasbuljong och en skvätt rödvin. En burk tomatkross, salt, peppar, soja, en dutt balsamvinäger och lite vispgrädde hälldes på och så fick det koka medan pastan jobbade färdigt. På toppen: riven parmesan och mer svartpeppar.

2 kommentarer: