tisdag 1 maj 2012

Hjälp mä med tvåsamheten.

Fråga: är det fel/dåligt/löjligt av mig att lägga ölburkar, skräp, strumpor, mat osv på Nils tangentbord?

Jag är helt uppriktig i min fråga: är det här ett dåligt beteende av mig? Och om det är det: vad kan man göra i stället om man är trött på skräp?

Obs:

• att säga till snällt varje gång är inget alternativ, då jag inte är hans mamma.
• att plocka undan det själv är inte längre ett alternativ. Jag blir så bitter och tråkig av det. Obs igen: hade jag fått presenter varje gång jag gjorde det hade det varit ok. Men jag tror inte att det märks att jag gör det sju gånger av tio.
• att "leva med det" är mitt hittills bästa alternativ och det går bra åtta gånger av tio. Men så pallar jag inte och då gör jag som på bilden.

11 kommentarer:

  1. En kompis har en låda han lägger alla sin tjejs saker i. Så hon vet var de finns. Inkl skräp etc. Innebär ju ändå tyvärr att ena parten fortfarande får plocka, men inte lika jobbigt att bara slänga ned det i lådan och lägga på locket.

    De hade haft ett samtal innan och hon ville inte heller att det skulle vara saker överallt...

    SvaraRadera
  2. Det är bättre att du säger ifrån än lider i det tysta.
    Det kommer tillslut leda till skilsmässa annars.
    Var högljudd, det är oacceptabelt för dig att vara mamma till din man. För en del kvinnor är det kanske okej, men inte för dig.
    Så, mitt svar på din fråga, JA.
    Jag hade gjort likadant.
    Provocerat fram en diskussion.
    Om det är rätt vet jag inte.

    SvaraRadera
  3. Tant Johanna1 maj 2012 09:09

    Påminner mig lite om när min förra rumskamrat aldrig slängde toarullarna i papperskorgen utan vid sidan av toaletten. Jag väntade och väntade på att han skulle plocka bort dem, men icke. Så när det var 4+ byggde jag ett demonstrativt torn av toapappersrullar precis innanför dörren. Tyvärr förstod min kära roomie inte mitt subtila budskap utan började själv bygga på tornet... Slutligen blev det en arg lapp o då försvann skiten!

    Jag tycker med andra ord inte att vad du gör är fel alls, speciellt inte om du lyckas hålla dig 8 gånger av 10. ...och på tangentbordet - klockrent :)

    Ses i eftermiddag!

    SvaraRadera
  4. Nej det är inte fel av dig. Det är fel av honom att lämna allt skräp runt sig! Tomma burkar liksom...nej hade blivit galen.

    Jag och min man hyr ut några lägenheter i vårt hus där vi själva också bor. En gång hade unga killen i en av lägenheterna fest. Riktg ordentlig fyllefest med massor med skrikande ungdomar. På kvällen när de farit ut på krog fick jag nästan slag då jag kom ut på gården. Tomma ölflaskor, burkar och fimpar precis överallt. Jag plockade ihop allt jag hittade och lade i en stor hög på trappan framför hans ytterdörr. När han kom hemraglandes i gryningen hörde jag ett "vafan" genom det öppna fönstret. Så hörde jag hur han plockade ihop allt skit i påsar och tog in till sig. Han lämnade aldrig gården i det skicket igen och hälsade dessutom glatt när jag såg honom. Så ibland gör man bara vad son krävs.

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte om det är rätt eller fel men rätt skönt kanske. :)

    Jag brukar också bli sur ca 100 ggr om dagen men morrar i det tysta. Jag försöker tänka att man gör saker på olika sätt och att jag också kanske gör ngt irriterande ibland och så vidare. Men ibland är det inte så och då måste man få reagera!!

    SvaraRadera
  6. Det kanske inte är det mest konstruktiva sättet, men ibland behöver man få avreagera sig, inte vara konstruktiv. Så ja: rätt.

    SvaraRadera
  7. Tack för alla kommentarer. Vad fina ni är som tar er tid.

    Vi har en sådan där skitlåda och den funkar bra. Men just när det är så mycket, och ölburkar med slattar kvar i, så räcker den inte till.

    Egentligen är det ju bara att prataomett som är det rätta. Men det är så svårt att hitta rätt balans i samtalet tycker jag. Jag tänker så himla mycket på vad han säkert tolkar mina sägningar som att det låser sig och jag hatar när det blir, som det så ofta blir, så att jag känner mig tjatig/gnällig. Hatar det.

    Jag vill också poängtera att den här bloggen är högst subjektiv. Fast det förstår ju alla tänker jag mig. Vill ändå säga det. Nils stör sig säkert på massor som jag gör.

    SvaraRadera
  8. När jag hade kollektiv hade en av de inneboende kompisarna fest på fredagen och valde sen lämpligtnog att sticka till sin kille resten av helgen. Jag tvingade övriga kollektivboenden plus tillrest gäst att låta allt stå kvar framme i vardagsrummet tills hon behagade komma hem igen. På måndagen skulle vi träffas efter jobbet och hon frågade på Sms var och när vi skulle ses.
    Jag svarade att vi andra skulle träffas och det var synd att hon inte kunde komma eftersom hon skulle hem och städa bort en fest, dammsuga och torka golven...

    SvaraRadera
  9. Jag tycker det är okej! Igår hade min kille dock mage att påstå att JAG är slarvig. JAG???! Blev oerhört förolämpad. Men insåg att det kanske stämmer. Brukar vara så ordningsam, men sen E föddes har detta ordningssinne visst fallit i träda.

    SvaraRadera
  10. Åh vad jag känner igen mig här! Jag gör precis samma, när jag inte skäller eller förvandlas till en tjatmoster. Jag försöker ta upp det på ett snällt sätt när jag inte är som mest upptrissad över det. Som tur är, eller kanske inte, så hamnar skräpet främst i datarummet och då kan man bara stänga dörren och glömma bort svinstian. Har fått tips om att införa städdag en dag i vecka då man tillsammans tar itu med allt. Har inte fört det på tal i hemmet ännu dock. Hoppas väl fortfarande att det ska sjunka in till sist ändå..

    SvaraRadera
  11. Jag tror det är super att som du skriver "leva med det" 8 av 10 ggr. Å de andra två kanske helst säga till tänker jag. Vi har en låda där vi samlar sånt vi plockar upp men det är nog mest mitt. Jag är oftast okej med att det ligger framme saker också. Men skräp ska ju slängas. När Bossa hällt ut en sån där ölslatt över iphonen/fjärrkontrollen/favoritboken kanske Nils å andra sidan börjar plocka undan bättre...

    SvaraRadera