onsdag 30 maj 2012

32 friska bast.


Jag har fått sång per telefon, kort på posten, rosor och umgänge av Ylva och Mauritz, massa Bossamys, fina sms och grattishälsningar från mina 76 närmsta vänner på Facebook.

En riktig premiumfödelsedag med andra ord. 

Dessutom ordnade det sig med barnomsorg för Bossa i dag. Lylligt, va? Jag var nästan helt inställd på att behöva hitta en egen förskolelösning när Nils ska börja jobba i höst pga det jag hört om om köerna där vi bor. Och så trillar det in ett brev med beskedet om att vi har plats alldeles i närheten av vårt hem med start i augusti, precis som vi ville!

Lite konstigt tyckte jag att det var när jag såg att förskolan låg i en vanlig lägenhet på Linnégatan och att namnet på stället var ett personnamn. Sedan blev jag varse att vi fått plats hos en dagmamma och inte på en förskola. Jag visste inte ens att det var möjligt om man inte ansökte specifikt om det. Vi hade bara sagt att "vi vill ha plats någonstans ungefär där vi bor" och inte nämnt något särskilt om vilket ställe vi helst ville till. Det fanns inte i min skalle att det kunde bli något annat än en vanlig förskola.

Men alltså, om Bossa gillar den här dagmamman så kan det ju bli precis hur grymt som helst. Inga överbefolkade grupper, inga (jaja) dagisbaciller, en person att hålla kontakt med i stället för en hel verksamhet osv. Det är ju skitbra! 

På fredag ska vi dit och hälsa på. Det ska bli roligt. 

4 kommentarer:

  1. Hurra vilken bra födelsedag!
    Kramkram!

    SvaraRadera
  2. Grattis i efterskott!!! Och jippi till dagmammaplatsen!!! =)

    SvaraRadera
  3. Hej Maria!

    Jag fick tips om din blogg av din mor (!) så jag har tittat in här ett par gånger, främst för att titta på ditt fina barn eftersom hon är nästan jämnårig med vår son, och jag tycker att det är kul att läsa om hur barn utvecklas. ¨

    Har dock inte lämnat avtryck tidigare, men när jag såg det här inlägget så måste jag bara berätta att vi har dagmamma till vår son och det funkar så otroligt BRA! Den lilla gruppen gör att barnen kommer närmare varandra, och framför allt leker med barn i olika åldrar och av olika kön. Tack vare den lilla gruppen blir det (som du skriver) också färre infektioner i omlopp. Vår son har inte alls varit sjuk mycket. Är man orolig (en del är ju det) att barnet inte ska få tillräcklig stimulans i en liten grupp, så är det oftast så att dagmammorna träffar andra dagmammor ett par gånger i veckan – och då får ju barnen uppleva en större grupp också.

    Dagmammor har dessutom oftast bättre tid än föreskolepersonal att se varje barn och anpassa sig efter deras behov. Sist men inte minst: hos en dagmamma får barnen hemlagad mat varje dag, bara det är ju lyxigt!

    Kort sagt så är dagmamma helt suveränt och jag kunde inte låta bli att skriva det när jag såg ditt inlägg. Hoppas att du och familjen mår bra och att lilltjejen blir nöjd med sin dagmamma.

    Kram från Torunn i Khamn

    SvaraRadera
  4. Tack Ting och Nina!

    Torunn - gud vad roligt att höra från dig! Vad glad jag blev av din fina kommentar.

    Dagmamman verkar superbra, så vi har tackat ja till platsen. Känns som att vi har dragit en vinstlott, faktiskt.

    SvaraRadera