onsdag 25 april 2012

Är det kroppens sätt att få mig att vilja bli på tjocko igen?

Jag tror att vi måste prata om mens faktiskt.

Min hypotes är: det blir bara värre fram emot natten. Eller i alla fall fram emot efter att man fött barn en gång. Helvete vad jobbigt det har varit med mens det senaste året! Så här minns jag inte att det var pre-Bossa.

Okej, det molade då också, men då började det på mensdag 1 och var oftast över på en dag. Och blodet upphörde efter tre-fyra dagar.

Nu börjar det mola en vecka före mens. Dessutom gör det ont i brösten. Sådär "jag är gravid"-ont. Sådär "aj vad jobbig det är med kläder mot vårtorna"-ont. Det hände aldrig förut, vad jag minns.

Och så håller det på längre nu än förut. Och den där molande värken får det att kännas (åtminstone i dag, dag 1 på mens) som att livmodern är på väg att ramla ut.

Ska det vara så här? Ska det vara obehagligt med kröppen två veckor i månaden? Det är ju liksom halva tillvaron.

...

Och då har vi inte ens gått in på humörets härliga svängningar.



8 kommentarer:

  1. Men fy! Kan det ha med spiralen att göra? Tycker du ska kolla upp det, låter himla jobbigt.
    För mig har det varit tvärtom. Efter barnen är mensen kort och koncis så att säga och bara lite magont första dagen men inga psykiska sammanbrott osv som jag hade förritin.

    SvaraRadera
  2. Förresten, vad tycker du om bb-krämen?

    SvaraRadera
  3. Fast jag har inte spiral längre. Den fick mig att blöda i cirka två veckor, så jag tog ut den.

    Lite tidigt att utvärdera BB-krämen än, kanske, men hittills har jag fått mer akne. Det kan dock (mest troligt) bero på menseriet.

    SvaraRadera
  4. Åh jag har också mkt ondare efter kids. Det maler i ryggslutet titt som tätt ganska oregelbundet känns det som. Hälsn. Ipren-kvinnan

    SvaraRadera
  5. Åh nej. Tänkte spiralen kunde vara boven.
    Ja du måste nog skaffa en till unge. Jag fick toppen-mensen efter barn nr 2.

    SvaraRadera
  6. Jag får ondare, blöder längre, vidrig pms och väldigt mkt acne. :C

    SvaraRadera
  7. Ok! Jag måste också säga nåt.

    Efter att min dotter kom hade jag vanlig spirat ett tag. INTE KUL! Låt mig säga så här jag mådde bra ca en vecka i månaden. Resten gick åt till mens, PMS, mm mm

    Sen skaffade jag hormonspiral... Halleluja!! Jag fick livet tillbaka. Och ingen mens!

    Alltså... hormonspiral is the shit!

    Kram och lycka till.

    Pia

    SvaraRadera
  8. Alltså vi måste prata om det här psykiska också. Efter barn har jag fått PMS:en från helvetet. 1 vecka i månaden vill jag på fullaste allvar skilja mig och är dödsdeprimerad. Så kan man ju inte ha det! Ska därför kolla upp SSRI (men verkar ju konstigt att gå på lyckopiller så där till och från)

    SvaraRadera