onsdag 28 mars 2012

Recension: Hunger Games.

Jag tyckte mycket, mycket om Hunger Games på bio. Precis som i bok. Okej, inte lika mycket som i bok, men inte långt ifrån. Eftersom boken är så nyläst hos mig så satt jag givetvis hela tiden och tänkte "nu borde det och det komma" och "undrar om de tog med det" och så vidare. Fast det var mest i början jag tänkte så. Mot slutet glömde jag av det, för det var så himla bra och spännande.

Bäst: skådespeleriet och scenerna från och med att de åker iväg med tåget till och med inledningsdagen på själva spelen.

Saknade lite: Haymitch alkoholistpersona (han är bara full i början av filmen, sedan säger han till och med nej till en drink i en scen, det händer inte i boken). Både för att det finns en anledning till att han blir alkis, som jag tycker är viktig på något vis, och för att Woody Harrelson plays a good drunk.

Var rätt glad att de inte tog med: det där, som är en grej i boken, med att alla från distrikten blir så himla imponerade av all mat på tåget och hotellet och de häftiga duscharna och allt överdådigt. Tycker att det blev bättre när de inte gjorde en grej av det.

Tror att det kan vara förvirrande: med tillbakablickarna, om man inte läst boken.

Bästa karaktärer: Cinna, Katniss och Peeta.

Finast: RUE. Alltså vad SÖT.

Minst lik det utseende jag såg framför mig när jag läste boken: president Snow.

Då grät jag: när Katniss anmäler sig som frivillig och när Rue ...

Lämplig åldersgräns för filmen: 13. Eller jag vet inte. Inte 11 i alla fall.

2 kommentarer:

  1. ska se den imorgon och dog, ja... jag dog av detta. ÅH!

    SvaraRadera