torsdag 1 mars 2012

Nu vet jag varför hon inte vill sova, stackarn.

Om ni vill skynda på vårkänslorna rekommenderar jag att skaffa ett barn som vaknar cirka 30 gånger på en natt och gråter hysteriskt på grund av hostattacker. I morse när jag steg opp kändes det som att flera dygn passerat (somna, vakna, somna, vakna, somna, vakna) att det i mitt huvud skulle kunna vara sommarlov nästa vecka redan. Eller åtminstone fredag.

Här är hon rätt nöjd med livet och bananen. Men testa att lägga henne ned. Då kommer hostjävlarna och slemmet.

Jag köpte förresten hostmedicin för little people i går. Hon på apoteket rekommenderade en sort som skulle "smaka gott, så att det blir lätt att ge henne det".

Det smakade ungefär som jag tänker mig att en gammal blöja, som fått surna till, smakar om man lägger jordgubbssylt på den. Hur är det tänkt att man ska tvinga i sitt barn medicin som smakar så? Några tips?

7 kommentarer:

  1. Prova lite hot, tvång, sagor, tricks, fix, skoj, lek, bus, lock, pock, mutor, skrik, gråt, skratt o psykbryt. Funkar det inte så ge upp..,

    SvaraRadera
  2. I går körde jag "element of surprise". Det gick inte alls. Trodde att jag skulle få en ny käftsmäll...

    SvaraRadera
  3. Vår lille får 2,5 ml hostmedicin typ mentolsmak blandat med 20 ml vrå gikts hallå juice, smaskigt värre tycker han

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brämhults hallonjuice ska det stå

      Radera
  4. Ett tips mot hostan och slemmet är att lägga några tjocka böcker under huvudänden på spjälsängen. Det brukar underlätta luftvägarna att liksom sova i uppförsbacke (nedförsbacke?).
    Har kört det tricket själv många gånger med Daisy.

    SvaraRadera
  5. Eller sova halvsittande i vagnen. Bara upp med huvudet så blir det inte lika slemmigt! Stackars Bosse, men framförallt mamman!!

    SvaraRadera
  6. Anonym - tack för tips! Det ska vi testa.

    Susanne - vi har kört med det, men hon är en sådan himla sprattelgumma så det får ofta motsatt effekt. Att hon lägger sig med huvudet i fotändan och sover i nedförsbacke, liksom.

    Olga - det kanske kan vara något. Tyvärr var det dock cirka ett halvår sedan hon sov i vagnen senast. Hon kan inte komma till ro där :/

    SvaraRadera