lördag 10 mars 2012

Ni.

Jag fick en kommentar som golvade mig. Det var på mitt inlägg om hen och låter så här:

Jag är ju för "hen", men folk hade faktiskt inte sagt ni till chefen eller läraren för sextio år sedan.

Till läraren hade man kanske sagt "magistern" eller "fröken" eller vad nu lärare kallades då. Till chefen hade man sagt nån fin titel som "kamrern" eller "byrådirektörn" eller så. Men inte ni. Ni sa man till stackars människor som inte hade nån titel. Ni användes när man talade ner till folk. Därför är det otrevligt när killen i kassan på McDonald's tilltalar en med "ni". Av flera skäl, i och för sig.


Alltså det här är som en uppenbarelse för mig. Det känns ungefär som jag antar att Ted i How I met your mother kände sig när han i vuxen ålder fick lära sig att chameleont uttalas KAmeleont och inte tjameleont som han gått och sagt i hela sitt liv.

Jag hade verkligen ingen som helst aning om att "ni" kan låta nedsättande. Jag trodde att det enbart kunde vara ett uttryck av artighet eller respekt mot äldre eller så.

Men låt det vara sant att det kan vara ett vördnadsfullt sätt att tilltala någon också åtminstone? Annars har jag gått omkring och förolämpat folk till höger och vänster. Till exempel ganska många gånger när jag jobbade med hemtjänst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar