tisdag 20 mars 2012

Frågor och svar.

Vad glad jag blev över att jag fick så många frågor! Ni är bäst.

Här kommer mina svar:

- Om du fick ett samtal med någon, vem som helst, död eller levande, vem skulle det vara, varför just hon/han och vad skulle du ställa för frågor?
Jag skulle välja min före detta väldigt nära vän som det sket sig med. Jag vill få closure. Fast en förutsättning för samtalet skulle vara att han skulle vara tvungen att vara totalt ärlig.

- Vad betyder Dobre futro?
"Bra päls" på polska. Jag startade bloggen strax före en Warszawaresa och höll på och fånade mig med polska uttryck med min reskamrat Anton och "Dobre futro" var det vi sa oftast både före, efter och under resan. Oklart varför. Kanske för att det låter roligt.

- Favoritutesnabbmat?
Ett meal med dipp från Burger king om det är på fyllski. Annars falafel med stark- och vitlökssås. Åt det senast i dag. Eller pizza med flera sorters ost och kronärtsskocka och körsbärstomater. Eller nudelthai! Jag gillar utesnabbmat, jag.

- Vad skulle du rösta på om det blev val idag?
FI eller MP.

- Vad skulle du jobba med om du fick skola om dig?
Sjuksköterska, tror jag.

- Vill du ha fler bäbisar?
Gud, Bossas mormor läser här, vågar jag svara "kanske" utan att det blir kalabalik? Okej, jag ska vara helt ärlig. Ja, jag tror att jag vill det. Men inte nu. Och i och med att jag säger så, så vet jag att det kanske inte blir fler pga att man inte kan planera sådant och hålla på och vänta till dess att det är "rätt i livet" osv. Men om jag måste svara i dag (och det måste jag ju) så är mitt svar så. "Kanske sedan."

- Bästa Ben & Jerry-smaken?
Chunky monkey.

- Du som verkar så himlarns.. jag vet inte, lagom´t vuxen på något sätt med barn och jobb sådär. Hur i hela friden lyckades du få till både snubbe, barn och jobb? Barn vet jag hur man skapar. Men snubbe? Och jobb, inte minst? Hur kom du på vad du ville? Och hur vågade du bestämma att jamen, Nils och jag: det är vi!
Oj, jag vet inte. Det har bara blivit faktiskt. Med jobbet blev det som det blev för att jag sökte mig till en utbildning (journalistutbildningen) pga att en kompis (Johan Hilton) gick den och han sa att den var rolig. Sedan har jag bara liksom hoppat på varenda chans som kommit i form av jobberbjudanden. Med snubbe så var det bara den gamla "when you know you know" och det här med barn och bostadsrätt och allting har jag fortfarande lite svårt att fatta själv.

- Hur blev du copy? Hur har vägen gått? vad har du pluggat?
Jag började med att gå en termin på juristlinjen (affärsjuridik med Europainriktining hette programmet) innan jag kom på att jag inte ville bli affärsjurist och att jag absolut ville bo i Göteborg, där mina bästisar bodde, och inte i Linköping där utbildningen var förlagd. Så jag flyttade till Göteborg och pluggade engelska i tre terminer och jobbade inom vården och som lärarvikarie och lite allt möjligt innan jag på andra försöket kom in på journalisthögskolan (eller JMG som det heter/hette) i Göteborg. Pluggade långa programmet, dvs två och ett halvt år, och gjorde praktik på Metro vilket ledde till frilansjobb för Metro under sista terminen vilket ledde till jobb på GT efter examen och sedan vidare till Expressen och på Expressen var jag på nöjesredaktionen och skrev en massa om Expedition Robinson och kom på så sätt i kontakt med TV3 och fick jobb där. På pressavdelningen. Ungefär då slutade jag vara journalist och mer av en kommunikatör/PR-person. Efter TV3 och Stockholm började jag där jag är nu. Det jag gör nu är att vara projektledare och redaktör på ett företag som gör tidningar och annat kommunikatonsgrejs på uppdrag av kunder. Men om två veckor börjar jag alltså som copywriter. Och that's a first. Men det ska nog gå bra.

- Var bloggpausen skön/bra? (jag älskar att du är tillbaka)
Tack! Det var inte alls bra. Jag saknade att blogga och sökte tröst i att skriva dagbok, twittra och instagramma. Men det var inte samma sak.

- Vill ni har fler kiddos?
Se ovan.

- Vad tycker du själv att du är GRYM på?
Jag tycker att jag är grym på att projektleda, både i jobbet och i livet. Och så är jag grym på att hitta på nya låttexter till befintliga låtar och att rimma och sådant där.

- Jag undrar om Hungerspelen var okej att läsa på svenska eller om den är bättre i originalspråk?
Jag tyckte att det funkade! Jag tänkte faktiskt aldrig på att det var översatt, vilket ju är ett gott betyg.

- Och så undrar jag när du kommer till Stockholm?
Jag hoppas att jag kan komma upp en helg i april. Tänkte komma sista, men Körven är inte hemma då. Ska ta tag i mig själv och hitta en ny helg.

- Åh, en massa bra frågor har ju redan ställts. Men apropå det här med om att ha fler barn i framtiden - hur har Bossas kolikperiod påverkat tanken på eventuella framtida småsyskon?
Koliken gjorde att både jag och Nils ganska länge sa "ALDRIG NÅGONSIN IGEN". Det var verkligen så hemskt. Men när tiden går och det blir människa av skrikpaketet, är det svårt att inte inse att det är värt det jobbiga.

- Och så undrar jag fortfarande hur man kommer igång att träna på ett bra sätt efter förlossningen? Vad börjar man med, hur trappar man upp?
Åh, jag skulle ju skriva ett inlägg om det här. Sorry, har glömt! Men så här: jag är verkligen långt från en expert, men jag kan ju dra vad som funkar för mig. Och det är att bara göra det. Tvinga sig (mig). Jag har hållt på ett tag nu och jag kan inte säga att jag uppnått den där höga härliga känslan man ska kunna få av träning. Jag vet inte ens om jag har det i mig att må så. Men jag vet att jag mår jättebra efter att ha tränat. Och ju fler gånger jag tränar, desto bättre mår jag efteråt.
Här är mina bästa tips (alltså sådant som funkat/funkar för mig) för att bli en sådan som tränar:
* Gör det på morgonen. Det är egentligen lika jobbigt att gå upp klockan 6 som klockan 7.
* Om träningen ska ske på gym: skaffa kort på ett gym som ligger så nära hemmet som möjligt. Detta är avgörande för att jag ska gå dit. Gymmet jag går till nu ligger på 45 sekunders promenadavstånd från mitt hem.
* Kvantitet före kvalitet. Hellre träna fyra gånger i veckan fast inte så länge varje gång, än bara två långa gånger.
* Motivering medelst kompisar. Jag har mejlat och peppat med Körven, Debbie, Guldmazarinen och Hemvändarn och det har varit mycket bra för att komma iväg/ut.

- Känner du dig lika fri att skriva vad du vill som innan bloggpausen, eller censurerar du dig själv?
Det är nog samma lika.

- Hur tänkte du kring att gifta dig? A) Självklart B) praktikalitet eller C) annat alternativ, v g speca.
Jag väljer C. Det började med att jag kom på ett så himla bra sätt att fria på (tyckte jag). Och sedan, när jag friat och han sagt ja, kom vi på ett så himla roligt sätt att gifta oss på (tyckte vi). Så det hela drevs liksom av rolighet i att göra det. Att vara gift känns inget speciellt. Det var inte "att bli gift" som var grejen. Men det var kul att byta namn (vi slog ihop våra namn) och heta samma sak. Speciellt nu när vi är tre.

- Hur många kids kan du tänka dig?
Jag kan inte tänka mig fler än det jag har. Det är en hisnande otänkbar tanke! Men om det skulle bli fler så skulle den nya verkligheten givetvis bli tänkbar, så att säga.

- Om du bara fick läsa en enda blogg resten av 2012, vilken?
Debbies.

- Favoriträtt?
Åh vad svårt. Jag tar tacos, pga möjligheten att välja många olika grejer att lägga på tallriken och in i käfta.

- Om du bara fick läsa en författare kommande tre år. Vem skulle du välja?
HJÄLP, det vet jag inte. Jag skulle vilja svara Haruki Murakami, men nu har jag läst nästan alla hans böcker, så i så fall skulle han behöva ge ut ett gäng nya snabbt som attan.

- Om din man skulle beskriva dig, vad tror du han skulle säga då?
Nu bad jag honom beskriva mig, men det ville han inte eftersom han tycker att jag ska tolka frågan bokstavligt och svara vad jag tror. Hmm. Jag tror att han skulle säga att jag är rolig och smart och har för mycket ångest.

- Om du bloggade under pseudonym, vad skulle den då innehålla som den inte innehåller idag?
Jobbgrejer.

- Vad tror du är anledningen till att så många ställer frågan om fler barn?
Jag tror att det har att göra med att jag snart är 32 och att Bossa snart är två och att det pga våra åldrar enligt samhället vore "lagom" med en till på väg inom kort.

2 kommentarer:

  1. Åh vad roligt att läsa. Jag hann inte fråga något själv men det där Stockholmsbesöket ser jag också fram emot! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har två frågor! Kan jag få med dom?? Det räcker här i kommentarerna förstås.
      1) Vilka är dina 5 bästa böcker? Ever.
      2) Om du skulle bjuda mig på en resa, vart skulle vi åka?

      Tacksam för svar!

      Radera