tisdag 13 mars 2012

Ba lägg av sa jag. Det gör inte ont.

Vi behövde köpa ny pyjamas till Bo. Eftersom hon passerat den magiska storleken 86 centilong ställdes vi inför valet "pojk- eller flickpyjamas?".

Jag tänker på det och så tänker jag på den här Berglinserien som cirkulerar på Facebook. Och så blir jag så ... nedslagen. Av att folk, som jag annars ser som vettiga och bra personer till och med, tycker att "det gått för långt" och att vi ska "sluta avkönifiera allting himla feminister" och så.

Jag menar, på hur många sätt kan man säga att det inte handlar om att avkönifiera någonting utan att det simply handlar om att sluta bestämma att vissa egenskaper/prylar/kläder ska vara för pojkar och att vissa ska vara för flickor? Att det inte handlar om att det inte får finnas pojkar och flickor utan att det handlar om att ett barn inte ska behöva fundera över om det är rätt att gilla en leksak eller om det är fel eftersom någon bestämt att leksaken ska vara för de andra barnen, de med snippor (lex: Lego Friends)? Att ordet hen inte handlar om att det inte ska få finnas skillnader mellan könen utan att det helt enkelt handlar om en modernisering av språket där vi inför ett könsneutralt pronomen och på så sätt slipper utgå från att mannen (oftast ju) är normen (och nej, det betyder inte att kvinnan ska vara normen, det betyder att det ska vara normfritt)?

Nu blandar jag ihop rosadebatten och flick/pojk-kläder-debatten med hen-debatten. Men det känns som att det är precis vad alla som "tycker att det gått för långt med den här vahettere jämställdhetshetsen" gör hela tiden så det får gå.

Hur som helst så blev det en med dinosaurier. Pyjamas alltså.

7 kommentarer:

  1. Jag vet, jag kände exakt samma sak. Berglin brukar i alla fall vara lite fyndig och det gör mig inget om han driver med saker jag gillar, men liksom "höhöhö nu ska inte ens barnen veta sina egna kön höhö tänk om man blir kär i nån åsså vet man inte om dem (sicsic) är en kille eller tjej"
    Kände mig väldigt ur fas med verklighetens folk där.

    SvaraRadera
  2. Tack för att ni finns.

    SvaraRadera
  3. Usch vad jag bävar. För post storlek 86 alltså. Även om det är illa nog redan förstås.

    Fint med dinosarna!

    SvaraRadera
  4. Jag vill också ha en dinosauriepyjamas!

    SvaraRadera
  5. Ting - den finns på Lindex! Osäker på hur stora storlekar dock. Skulle också vilja ha, faktiskt.

    SvaraRadera
  6. Har börjat bli lite illamående över det här rabaldret kring hen. Varför vill inte människor förstå?

    SvaraRadera