onsdag 22 februari 2012

Storytelling.

Kolla vad mina föräldrar hittade på min farfars och farmors vind häromdagen (de hjälper farfar och farmor att flytta): min första bok! Jag trodde att "stora korvboken" (jag har väl berättat om den?) var den första bok jag skrev, men nänänä - redan i september 1987, när jag precis börjat första klass, författade jag den här.

Den handlar om Lilla O som är "lika glad som vanligt, trots att han inte har någon kompis". (Man anar en inneboende förtvivlan, en ångest.)

Man han skulle ändå bra gärna vilja ha en vän. (Precis, ingen är så stark att hen kan vandra genom livet helt ensam.)

Nästa dag letar han efter en vän. Han hittar ingen, men är glad ändå. (Notera spänningen som byggs upp. Det ska inte vara för lätt.)

Nästa dag hände flera saker: Lilla O hittade en kompis och tog på sig en ny fin hatt och nya kläder. (Point of no return.)

Sedan gick Lilla O och hans kompis hem till Lilla Os hus och tänder brasan så att det ryker ur skorstenen. (Osäker på varför jag byter tempus mitt på sidan. Kanske för att hålla läsaren på tårna?)

Det här tycker jag är spännande. Lilla O och hans kompis äter alltså ost och ostron.

Och det var så gott att Lilla O rapade högt och tydligt tre gånger. (Här snuddar jag vid den kanske lite osofistikerade humorn "kiss och bajs".)

Ja, och här spårar det visst ur.

Slut!

Men oroa er inte - det finns en volym 2! Om efterfrågan finns kan jag lägga ut även den. Teaser: i uppföljaren går Lilla O och hans kompis ut på äventyr och stöter eventuellt ihop med ett troll. Eller? Finns verkligen troll på riktigt? Lilla O, volym 2 - en existentiell resa och en mognadsprocess.

11 kommentarer:

  1. Jag väntar med spänning på the sequel.

    SvaraRadera
  2. Ser pånomslaget att Lilla O äger ytterligare en hatt, samma modell men svart. Åhh, längtar!

    SvaraRadera
  3. Oh vad spannande. Jag ar ocksa mycket intresserad av att hora mer om "Stora Korvboken"

    SvaraRadera
  4. Jag vill också läsa "stora korvboken"! Var du månne en minikorvstopparhipster?

    SvaraRadera
  5. wow.. va häftigt!

    du borde trycka upp den som en riktig bok hos www.solentro.se!

    ha de/h

    SvaraRadera
  6. Så himla bra!

    (börjar nästan gråta för jag försöker kväva en skrattattack. det är min bajshumor som ger sig tillkänna)

    SvaraRadera