söndag 12 februari 2012

Rent ute, rent i sinne.

Vet ni, jag kände mig så utvilad när jag vaknade vid tio i morse att jag studsade upp och tvättade fönstren. Och då ska ni veta att jag har dragit mig enormt för detta eftersom mitt förra försök slutade i ännu skitigare utsikt då jag bara vispade runt smutsen med någon trasa.

Men i morse testade jag igen, för solen sken väldigt avslöjande mot vår lägenhet och jag var som sagt pigg. Och framför allt hade jag med mig ett tips från Liselott, som en gång tvättade hotellfönster en hel sommar och alltså är expert, om hur man ska göra för att det ska bli bra. Och det funkade!

Här kommer Liselotts tips och jag ber om ursäkt om det handlar om självklarheter, men jag hade faktiskt ingen aning:

1. Inled tvätteriet med diskmedel och varmt vatten och en tvättsvamp eller trasa "för att få bort det värsta".
2. Torka bort överflödigt vatten och spreja på fönsterputs.
3. Här kommer det jag inte hade någon aning om: torka bort putsen med tidningspapper.

Jag trodde att hon skojade när hon sa det där om tidningspapper. "Det har ju ingen absorberingsförmåga och förresten blir det väl trycksvärta överallt?" Nänä, funkar hur bra som helst. Sprillans rent och lika få ränder som på ett nakenbad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar