torsdag 23 februari 2012

Lilla O, del 2.

Jag ser på datummärkningen i "Lilla O, del 2" att den kom ut blott en månad efter första boken om Lilla O. Så jag vill lägga in brasklappen att vi kan ha att göra med en överilad uppföljare här. Och det kan vara med sådant, ju. Lex: "andra plattan".

Med det sagt, här är "Lilla O, del 2":

Man kan anta att sagan tar vid där del 1 slutade, kort efter att Lilla O och hans kompis ätit mat och bajsat. Här ser man hur Lilla O tar av sin svarta hatt och lägger sig på trappan och tar ett glas saft.

Då kommer Lilla Os kompis med förslaget att de ska gå ut på äventyr. Varpå Lilla O svarar "Ja! Jättegärna!" Och jag menar, hur lätt är det att säga nej till ens livs första kompis? Inte alls lätt.

Först (i ärlighetens namn händer det inte så mycket mer, så ordet "först" är lite överflödigt, men vafan jag var sju) går de upp på ett berg vari det ligger en grotta.

Där undrar Lilla O om det finns några troll i grottan. Lilla Os kompis visar sig vara en fyrkantig jävel som bara "nä, troll finns inte".

Det upprör såklart trollen.

Och det får konsekvenser.

Jag tycker att det är fint att Lilla O funderar vidare över trollens existens. Att han inte bara tar kompisens ord för lag.

Att han drar sina egna slutsatser, baserat på erfarenhet.

Det var allt från Lilla O. Jag tror inte att det finns fler böcker. Men jag ser framför mig hur jag och Bossa skriver volym 3 tillsammans. Sådär 30 år senare. Det känns fint.

2 kommentarer:

  1. Carin hellström23 februari 2012 21:52

    Mormor och morfar ser med förväntan fram emot del 3.

    SvaraRadera