fredag 13 januari 2012

Varför man fortfarande är en "sådan där feminist".

När jag läser det här tänker jag att det är första april och inte fredagen den trettonde.

Men vänta! Det blir värre. Kolla här hur det ser ut när innebandyföreningens vice ordförande ska svara på kritiken.

"Det här är en miss i arbetet och det är olyckligt om det är nån som uppfattat det som kränkande", säger Leif Winterhof, vice ordförande i Engelholm FBC.

En miss i arbetet. Olyckligt om någon uppfattat det som kränkande.

Leif känns inte vid att det är ett problem att barnen i laget blivit uppmanade att spela innebandy på samma sätt som de skulle "riva sönder Petras kläder och smiska henne på rumpan" eller "tafsa på Sofia".

Leif tycker däremot att det är ett problem att media fått nys om innebandyföreningens taktik. Och han tycker att det är "olyckligt om någon uppfattat språkbruket som kränkande".

Leif är alltså så dum att han inte ens fattar att han borde ljuga för glatta livet och säga att det som skett är fruktansvärt, att det är en enskild persons verk och att han tar avstånd.

Jag skulle kunna sträcka mig till att säga värre saker om Leif Winterhof än att han är dum. Men vi nöjer oss så. Han är dum. Dum-dum-dum.

Men det värsta i det här är att retoriken i Engelholm FBC:s pojklag i innebandy inte är unik. Folk pratar så här fortfarande. Inte alltid i så grova ordalag, men själva sättet att prata på är liksom helt normalt för många. Och det ger mig inte bara vatten på min björn vad gäller att fortsätta prata genus tills öronen trillar av på folk och fortsätta "lägga mig i" när någon säger "typiskt karlar" och liknande.

Men i dag känns det fan som en kamp i motvind alltså.

5 kommentarer:

  1. Blir mörkrädd inför framtiden då egna sonen kanske vill ägna sig åt nån sport med manlig jargong.

    SvaraRadera
  2. Gubbsvål. Typiskt gubbsvål att inte fatta.

    SvaraRadera
  3. Jag hatar gubbar så väldigt mycket. Är rädd att en del "goda gubbar" stryker med när jag drar med kammen. Så mycket hatar jag.

    SvaraRadera
  4. Ja. Jag brukar trösta mig med att de kommer att dö ut snart. En klen tröst, but still. Det finns några gulliga gubbar också men de flesta är'e inte.

    SvaraRadera