söndag 22 januari 2012

Kände mig så mallig när det blev så gott som det blev. Trodde att det skulle vara omöjligt att få till.

Bossa vaknade kvart i sju i morse. Det är mycket bättre än till exempel fem, så jag borde inte klaga, men satan vad opigg jag var på att stiga upp när hon började snacka. Nu, en halv kanna kaffe och ett par timmar senare, är jag fortfarande opigg, men börjar se ljuset i tunneln. Ska göra en Nils i dag och gå och lägga mig när Bossa sover förmiddag. Bara cirka 30 minuter kvar nu.

Jag har inte berättat vad gårdagens risotto smakade. Så här: det var helt fäntästiskt övergott. Tog ungefär en och en halv timme att laga, men det var det värt. Tillvägagångssätt:

1. Hacka en vitlöksklyfta, en halv gul lök och två selleristänger mycket fint.
2. Fräs ovanstående i några matskedar olivolja och en klick smör i cirka 15 minuter i en tjockbottnad kastrull. Det ska bli mjukt, men inte ta färg, så fräs på låg värme. Till exempel tvåan på en sexgradig skala. Rör kontinuerligt.
3. Häll på 200 gram risottoris (vi körde på arborio) och höj värmen en aning. Till exempel till fyran. Fortsätt röra.
4. Efter någon minut börjar riset se genomskinligt ut. Häll då på ett glas torrt vitt vin och låt koka in.
5. Tillsätt en stor nypa salt och vrid på pepparkvarnen och inled buljongösningen. Den går till så här: stå beredd med en halvliter het grönsaksbuljong. Häll på en slev i taget och låt koka in innan nästa slev hälls på. Eller det ska snarare sjuda än koka, så sänk värmen igen. Fortsätt till dess att riset är lagom al dente. För oss tog det nästan en halvtimme och vi använde precis hela halvlitern med buljong. Men enligt receptet vi utgick ifrån (Jamie Olivers) bör det gå lite fortare och det är inte säkert att all buljong går åt. Eller så tar buljongen slut innan riset är klart och då är det okej att hälla på vatten.
6. Ta kastrullen av spisen och tillsätt 40 gram smör och några nävar riven parmesanost samt färsk timjan. Enligt Jamie ska det vara 1,25 deciliter parmesan, men jag tror att vi använde åtminstone det dubbla. Rör om och låt stå under lock ett par minuter.

Klart!

Vi käkade kryddig korv till. Det var gott.

3 kommentarer:

  1. Jag använde Fernando di Lucas recept och det blev också asabasagott. Tror inte det tog 1,5 h dock. Jag trodde det skulle vara skitavårt att laga men det äe ju rätt lätt! I julas gjorde jag sock 20 portioner och det var rätt tungt och svårt, hehe. Men risotto är lätt min nya favoriträtt! Asgott med svampbuljong och champinjoner också!

    SvaraRadera
  2. Lagade du mat för 20 personer? Herre! Nu är jag lovligt imponerad. Jag hade nog dött stressvettsdöden.

    SvaraRadera
  3. Ja på annandagen. Som tur var var ca 5 st barn men jag svär att det var tungt att röra på slutet. Jag och min syster byttes av. 10 liter buljong. Haha! Skolbespisning typ.

    SvaraRadera