söndag 29 januari 2012

Cheezes.

Karin efterfrågade recept på den ostigaste pastasåsen. Jag körde receptet här på bloggen för ett tag sedan, men hittar inte inlägget så jag gört igen. Plus att jag glömde skriva opp basilika förra gången och det går faktiskt inte för sig. Basilikan är nästan lika viktig som osten.

Hur som, här är mitt egenpåhittade recept på mkt, mkt, ultragod pastasås. Det räcker till cirka tre portioner:

* Fräs på tre-fyra hackade vitlöksklyftor med 100 eller 150 gram (eller liknande) salami av finare modell i tre-fyra matskedar olivolja. Det går säkert också bra att använda någon riktigt god italiensk kryddig körv. Salamin/korven ska vara skuren i småbitar.
* Efter bara några minuter, eller åtminstone innan vitlöken tar färg, är det läge att hälla på en mozarellaklutt i bitar, två-tre deciliter riven parmesan eller pecorino och en burk cocktailtomater.
* Rör om och låt all ost smälta. Ös också i med nymald svartpeppar (MYCKET), salt och basilika. Färsk basilika är festligast, men det är så dyrt så jag kör oftast med fryst. Mängd får man bestämma själv, såklart, men jag brukar köra med en hel kruka om den är färsk.
* Dutta i lite balsamvinäger och socker.
* Låt puttra till dess att pastan är klar. Jag äter nästan alltid det här med penne. Servera med riven parmesan och nymald svartpeppar på toppen.

3 kommentarer:

  1. Låter ju jättejättegott. Måste passa på nu när jag har en massa gravid-ostcravings...

    SvaraRadera
  2. Do it! Älskar din blogg förresten.

    SvaraRadera
  3. Men åh! Nu blev jag alldeles rörd! <3

    SvaraRadera