lördag 7 januari 2012

Äxém.



Det här är tråkigt. Det började med utslag i hårbotten för ganska länge sedan, men det har jag kunnat leva med (eftersom det inte syns pga hår), men nu har jag utslag i armveck, knäveck, halsveck samt lite på ögonlocken. Jag har aldrig haft exem eller utslag eller ens en allergi (förutom eventuellt mot äpplen samt definitivt mot pollen, men det har väl alla?) for all of my life och nu bara blommar det i alla veck (obs: ej i könet, jag inser nu när jag skrev "i alla veck" att det kunde ha fått tankar att osökt söka sig osv).

Så ... jag får väl uppsöka en ... dermatolog? Eller? Ska man kanske köpa någon salva och självbehandla sig först? Buhu, jag orkar inte uppsöka sjukvård. Hatar att göra det.

Uppdatering: egentligen vet jag ju att eksem ska stavas med "ks" och ingenting annat. Tror att reklamen för Dexem lurade mig på något vänster. Pinigt.

4 kommentarer:

  1. Ser ut som vanligt klassiskt böjveckseksem. Jag hart och det finns liksom inget som tar bort det för evigt, men en grymt bra kortisonsalva är Elocon. Så här års får jag eksem direkt, luften är torrare etc, men vanlig smörja hjälper liksom inte. Elocon dock! Oooh så bra. Jag smörjer nån gång då och då och håller det i schack. Dock på recept. Se till att få det!

    SvaraRadera
  2. Och pollen och äpple hänger ihop, korsallergi, fast det kan du väl redan.

    SvaraRadera
  3. Ähum. Eksem- och allergiexperten har tydligen talat. Ursäkta om jag låter beskäftig!

    SvaraRadera
  4. Tusen tack för tips! Nu skäms jag för att jag stavade exem med x. Eksem ska det vara, såklart. Herregud.

    Jag ska ringa vårdcentralen på måndag och be att få träffa någon som kan skriva ut Elocon åt mig. Hurra!

    SvaraRadera