torsdag 19 januari 2012

Att sköta ett hushåll, eh.

När jag är så trött att det gör ont i ryggmärgen gör jag gärna något riktigt jobbigt. Kalla det självplågeri eller något. Som i kväll, då jag började städa kylskåpet (Nils får göra färdigt, orkar inte). Det är jättejobbigt och kladdigt och lite äckligt och man måste hitta sätt att förvara all mat på medan man städar och så glömmer man (jag) lätt hur alla hyllor ska sitta när man (jag) plockar ut dem för att diska.

Hur som helst så vet jag inte hur ofta man borde göra sådant här:

* Städa ur kyl och frys.
* Torka lister.
* Tvätta fönster.

Jag vet inte som att jag har ingen aning. Hur ofta gör folk sådant här?

Vi har bott i den här lägenheten sedan juli 2010. Vi har aldrig tvättat fönstren.

De är rätt skitiga, om man säger, men nu har vi fått veta att vi får nya fönster i september. Så jag tänker ... onödigt att tvätta!

Men det kanske är lite väl?

Finns det inga riktmärken för sådant här (Socialstyrelsen rekommenderar fyra skivor bröd osv.) Eller en app?

5 kommentarer:

  1. Jag tycker på gillaknappen. Har dessvärre ingen aning. Google kanske vet?

    SvaraRadera
  2. Skulle också gärna vilja veta. Ingetdera är nåt vi gör överdrivet ofta hemma hos oss.

    SvaraRadera
  3. Vid behov? Det är väl helt beroende på vad du och Nils anser är godtagbart?

    Jag tror att vi putsar 2 gånger per år (min karl gör't) och först efteråt märker jag hur skitiga dom varit och ba "ljuuust det blev"!.

    Och lister torkar jag lite i taget, typ där det är som värst skitigt liksom. Och bara om skiten syns. Orka leta efter skiten.

    Kylen städar jag om den luktar eller är överfull.

    Ny fråga: under diskbänken? Hur ofta?

    SvaraRadera
  4. Vet ni, nu blev jag faktiskt lite sugen på att tvätta fönster. Knäppt.

    SvaraRadera
  5. Rut fixar alla fönster i hela lgh på samma tid som jag fixar ett.. I övrigt gäller principen det som inte syns finns inte. kram kusse

    SvaraRadera