måndag 9 januari 2012

Annat ord för det: atopiskt eksem.

Bondhustrun hade rätt. Läkaren tog one look och bara "du har böjveckseksem, jag ska skriva ut salvor".


Efter jobbet inkasserade jag det här i receptdisken på Apoteket och fick lära mig att det faktiskt kan kännas tråkigt att lägga strax över 600 spänn på hudvård.

Bonusinfo: fick även veta att jag har eksem i hårbotten. Dock ej böjvecks-. Men satan vad skönt det ska bli att bli av med det. Undrar bara hur utseendet kommer att drabbas av att gå med insmord hårbotten i tio dagar?

Bonusinfo: fick veta att jag är adopterad. Jag frågade läkaren vad jag gjort för att få utslagen och han svarade att jag haft det sedan jag var liten och att det säkert kommer att blomma ut igen.

"Men jag har aldrig haft utslag."

"Det har du visst, fråga dina föräldrar."

*ringer mamma*

"Nej, du har aldrig haft utslag. Det hade jag kommit ihåg, med alla salvor och så."

Alltså: adopterad.

Eller är det min överdrivna tilltro till auktoriteter_och_främst_läkare som spelar mig ett spratt?

8 kommentarer:

  1. Om inte Locoid hjälper, se till att få Elocon (den är vassare).

    Jag blir nästan deprimerad över att jag uppenbarligen kan så mycket om det här. Ficortril är till ögonlocken va? Jag hade envist ögonlockseksem i nåt år, ficortril hjälpte bara sådär, då tog jag pyttelite vanlig kortison (som man ABSOLUUUUT inte får ha nära ögonen) och blev av med det direkt.

    Hårbottenseksem vet jag dock inget om! Spännande. Fast nu har jag sett att min ena unge har en fläck i huvudet. Så då frågar jag dig: vad gör man med det?

    SvaraRadera
  2. Äsch, äg expert-skapet. Det är grymt, ju!

    Japp, Ficortrilen är till för ögonlocken. Tack för tipset! Då vet jag att jag kan våga testa de tyngre grejerna om Ficortrilen inte funkar.

    Förpackningen i förgrunden är till för hårbotten. Betnoval heter den/det. Det är tydligen en lösning som jag ska ha i hårbotten två gången om dagen tills besvären är borta. Är dock osäker på hur det ska gå till när jag ska fördela det och huruvida håret ska vara torrt eller vått. Medföljande instruktioner säger inget om det. Jaja, får väl googla lite.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Insmord hårbotten - då kan du ju passa på att ha pillerburkshatt inomhus och köra Elsa Billgren-blogg i tio dagar! Två flugor i en smäll så att säga.

    SvaraRadera
  5. Du kan kamma det bakåt med lite extra vax och så kör du femtiotalslooken i tio dagar! snyggt serru!

    SvaraRadera
  6. Sitter o fnissar åt bonusinfon jag.

    SvaraRadera
  7. Karin och Bondhustrun - perfekta idéer! Nu känns det nästan trist att salvan inte var en salva, utan en vätska som inte ens märks när man vattnat med den.

    SvaraRadera
  8. Jag bloggar om vad jag gör för att slippa mina eksem. Kolla gärna om du vill ha alternativ till kortisonsalvor.

    SvaraRadera