fredag 2 september 2011

Why did you have to cut me out?

Jag har gjort en Spotifylista som heter "Bästa låtarna". Där lägger jag in de allra bästa låtarna i världen.

Än så länge ligger det bara fyra låtar där, eftersom en sådan här lista kräver mycket eftertanke.

Ska jag till exempel ta med "Life on Mars", eftersom jag alltid svarar att det är min bästa låt om någon frågar, eller ska jag lämna den därhän eftersom det kanske bara handlar om gammal vana? Just nu ligger den i limbo, alldeles utanför listan.

En annan låt, som jag verkligen vill ha med, är "Somebody that I used to know" med Gotye. Jag skulle, med pistol mot huvudet till exempel, kunna sträcka mig till att säga att det är den bästa låt som någonsin gjorts och varje gång jag lyssnar på den, och speciellt på raden "Why did you have to stoop so low", så knyter sig mitt hjärta och jag tänker på vännen jag hade förut som sjönk så lågt.

Men den låten finns inte på Spotify. Den finns däremot på Youtube och här kan ni titta och lyssna om ni vill:



Tjejen som sjunger med honom var visst med i australiska (australiensiska?) Idol.

Allefall. Som ni förstår så är det här en drömartist för mig. När jag och Nils skrev en lista över saker vi ville göra i livet så var "Se Gotye live" med på listan.

Men Gotye bor i Australien och är inte speciellt världskänd och har aldrig uppträtt i Europa. Så det blir svårt. Omöjligt?

Trodde vi.

För en halvtimme sedan fick jag ett gmail-chat-meddelande från Nils om att Gotye ska spela i Berlin lördagen den 5 november.

På 20 minuter fixade vi biljetter till spelningen, flygbiljetter (flyger ut fredag, hem måndag) och hotell (på samma GATA som klubben ligger på och i bästa Prenzlauer Berg PRECIS vid den hållplats som jag "alltid" utgår från när jag är i Berlin (Eberswalder Straße) (nu lät det som att jag varit i Berlin urmycket, men det har jag ju inte, fast det här blir åtminstone min fjärde gång).

Jag_är_så_uppspelt_nu_att_jag_kissar_lite_i_soffan.

7 kommentarer:

  1. Väldigt bra låt!

    SvaraRadera
  2. Jäklar vad fint! Vilken sammanträffande. Gissar att Bossen får kvalitetstid med nån släkting den där helgen...

    SvaraRadera
  3. Anders - kul att du gillar den. Jag kan inte få nog.

    Motvalls - ehum, vi bokade visst innan vi kollade upp sådant. Som värsta ungdomarna... Men det löser sig säkert. Ska fråga farfar och farmor i första hand. De bor närmast.

    SvaraRadera
  4. Jag ska ju till Berlin 15 oktober. Tips mottages gärna!Fast du kanske redan har gjort en guide?

    SvaraRadera
  5. längst ner på den listan står det Flytta!!!
    vad menas? Vill ni lämna stan?
    Hoppas inte.
    En Berlinguide vore ett schysst blogginlägg.

    SvaraRadera
  6. Oh, en Berlinguide! Jag ska göra ett försök. Ska bli kul!

    SvaraRadera
  7. Fantastisk låt verkligen. Tack för tipset!

    SvaraRadera