söndag 4 september 2011

Stark självsäker kvinna i dräkt. Eller nä.

Jag gjorde förresten en classic "sicken insikt jag kommit till efter att varit borta från jobbet i ett år"-grej och lovade mig själv (och Nils) att bli mycket bättre på att inte ta på mig så mycket när jag kommer tillbaka till jobbet. Att våga säga nej när det är befogat och så. Bli lugnare, säkrare och kanske inte vid varje tillfälle bara tänka på hur jag ska vara alla till lags hela tiden. Ser framför mig ett nytt svalt och coolt jag som utsrålar insiktsfullhet, säkerhet, och Oprah-ism.

I fredags fick jag ett jobbsamtal om ett viktigt kundmöte som flyttats. Fick det nya datumet och frågan om det gick bra varpå jag säger:

"Ja, det är inga problem, bara det inte är en onsdag, för då är jag ju ledig."

Samtidigt slänger jag ett öga i kalendern och inser att det nya datumet är en onsdag.

Då tänker jag så här i mitt huvud:

"Men jag har ju sagt att jag inte kommer att jobba onsdagar, för då ska jag vara med Bossa när Nils jobbar. Så det går inte."

Men munnen säger visst så här:

"Jaha, nu ser jag att det visst är en onsdag... men det gör inget. Inga problem! Nils kan säkert gå in och jobba en annan dag den veckan. Ja, vi kan säkert stuva om, ingen fara!"

Det börjar ju bra det här.

6 kommentarer:

  1. hahaha, *högigenkänningsfaktor*

    SvaraRadera
  2. Fördelen med att jobba solo. Man kan säga nej till sig själv väldigt enkelt. Förutom när det gäller glass, då är det jättesvårt. Fast det har ju inte så mycket med jobbet att göra...

    SvaraRadera
  3. Ting - jag ska skärpa mig! Eller försöka.

    Ewonne - skönt att man inte är ensam på något vis.

    Jenny - åh, det låter som en dröm. Och det ÄR svårt att säga nej till götte. Nu påminde du mig om att jag har en låda blandade glassar från GB i kylen. Hmm...

    SvaraRadera
  4. Men Mary! Du är ju en power woman! Och du sa ju "bara det inte är en onsdag för då är jag ledig", du hade bara ("bara") behövt stå på dig där!

    SvaraRadera