torsdag 1 september 2011

The Indie Rock Poster Book.

Har jag förresten berättat om den här boken som jag och Nils köpte i Paris? Jag tror att jag nämnde att den är fantastisk, och nu tänkte jag berätta varför.

Det är alltså en bok som består av 30 posters i tjockt, fint material. 30 olika konstnärer har fått i uppgift att tolka varsin artist (eller varsitt band) och valde en låt som de utgick från när de skapade sitt verk. På baksidan av varje tavla finns information om låten, konstnären och hur hon eller han tänkte när hon jobbade fram tavlan. De som ligger bakom boken heter "Yellow bird project" och de skänker intäkterna till välgörenhet. De gör andra grejer också, som t-shirts och en helt fantastisk färgläggningsbok. Kolla här bara.

Enda dumma grejen med boken är att sidorna är 35,5 gånger 28 centimeter, vilket är ett standardmått i USA, men inte i Sverige. Så om man vill få till det riktigt snyggt är det ramverkstad som gäller. Det kostar emellertid cirka 600 spänn per tavla och 18 000 är ju, ehum, rätt mycket pengar. Jag testade dock en grej i går och jag tror att det kan funka. Gick till Gallerix och köpte den ram som var närmast att passa (35 gånger 28) och skar bort några millimeter från planschens botten. Så här blev det. Kostnad: 100 kronor per tavla. Mkt bättre.

Den här bilden symboliserar låten "Such Great Heighs" av The Postal Service. Till exempel.

Här är "King's Crossing" av Elliot Smith.

Låt: "Skinny Love", artist: "Bon Iver".

"You've got her in your pocket" av The White Stripes.

Och min favoritbild. Låt: The Trapeze Swinger, artist: Iron & Wine.

Två svenska artister finns också representerade i boken: Lykke Li och The Tallest Man on Earth. Skoj!

2 kommentarer: