onsdag 14 september 2011

Half work and half play.

Här tänkte jag skriva något i stil med att min exemplariska unge somnade precis lagom till The Doctors på TV4 och det finns kaffe kvar från frukosten, men... "Mamma-mamma-mamma"-skallen från lilla rummet says otherwise.

*Går in och kollar läget*

Nappen var borta.

I alla fall. Det är onsdag och jag är ledig från jobbet och jag älskar att jobba 80 procent.

I går på jobbet sa jag att "alla borde jobba 80 procent!". Sedan kom jag på att det lät kanske lite väl mycket som han den där politikern (var han till och med minister?) som nyligen sa i en intervju att "jag och min fru har köpt varsin lägenhet till våra barn. Det är mycket bra och det borde alla föräldrar göra" och man ba "mmm, vilken man av folket du är".

Hur som helst: jag fattar såklart att alla inte har ekonomisk möjlighet eller ens tillåtelse (på mitt jobb måste man ha unge under åtta för att få jobba deltid) att jobba annat än 100 procnet. Jag tycker bara att livet är så mycket mer värt när jag jobbar fyra dagar i stället för fem på en vecka att det känns som att det vore bra om en standardarbetsvecka såg ut så för alla.

5 kommentarer:

  1. tror inte det bara är på ditt jobb, tror det är samma överallt. barn under 8 så får man välja att gå ner i tid. Sen finns det kanske arbetsgivare som går med på annat (på mitt förra jobb bla) men 8 år är reglen. Även att ta ut fl gäller fram till 8 år. Sedan bränner dom inne om jag inte minns fel..En kvinna i min klass berättade att hennes mans dagar hade bränt inne för barnet hade det året fyllt 8. Sjukt sorgligt, att inte ta ut sina dagar på 8 år kan jag tycka..

    SvaraRadera
  2. Jag har jobbat med en ledig dag i veckan sedan min stora var två år - åtta år nu. Jag kommer aldrig mer vilja jobba fredagar. Men sen har jag ju en snäll chef med :-)

    SvaraRadera
  3. Jennie - sorgligt är ordet.

    Jenny - jag har hört att hon är snäll, ja.

    SvaraRadera
  4. Jag tog ut mina sista 25 dagar nu i sommar, precis innan T fyllde 8 år, lyxade till det med 7 veckors ledighet totalt. Jag tycker dock det är sorgligt att man inte får spara dagarna längre, eftersom det är nu när hon går i skolan som det verkligen behövs extra lediga dagar med tanke på alla lov. Förvisso finns fritids då men många (iaf i hennes klass) är verkligen lediga hela höstlovet, sportlovet, jullovet o påsklovet för att inte tala om sommarlovet... Vabba får man visst göra till 12 år dock men föräldradagarna ryker som sagt då. Jag ringde tom o frågade om jag kunde få dispens att spara dem lite till men icke..

    kram/ kusse

    SvaraRadera
  5. ps: men vad gött med 80%, skulle kunna tänka mig det också...

    SvaraRadera