onsdag 17 augusti 2011

Egalias dotter

En grej till angående mitt förra inlägg, eller apropå att jag känner för att prataomdet:

Jag inser såklart att det ÄR skillnad på hur män och kvinnor BETER sig i dag. Om man skulle ställa samma fråga till hundra män och hundra kvinnor så skulle man kunna utläsa trender bland svaren. Och så skulle man kunna läsa in vad som är "typiskt manligt" och "typiskt kvinnligt" av de trenderna.

Jag tycker emellertid att man ska vara försiktig med uttrycket "typiskt" följt av vad som helst och kanske speciellt följt av "kvinnligt" eller "manligt". För då säger man ju indirekt att "sådana är kvinnor" och med det också "sådana saker är för kvinnor" och i nästa andetag så är det lite farligt/fel för män att göra vissa saker (NO HOMO) och så cementeras begreppen mans- och kvinnogöra ytterligare och SNÄLLA KAN VI INTE KOMMA IFRÅN DET SNART. Typ.

Hur som: min teori/religion är att det inte finns någon inneboende grundskillnad på män och kvinnor (förutom det fysiska som sagt), men att det skapas skillnader på grund av att det tycks en himla massa om "hur kvinnor ska vara" och "vad som är en riktig man". Dessa tyckanden har funnits urlänge och är alltså uråldriga.

För att sammanfatta min religion (kom precis på att jag ska kalla det för min religion, det är ju det jag tror mest på av allt):

* Jag tror att grunden till JÄTTEmycket skit i världen ligger i att man redan i spädbarnsåldern behandlar flick- och pojkbebisar olika.
* Jag tror inte på att det finns "typiskt kvinnliga" och "typiskt manliga" egenskaper.
* Jag tror att "oj vad tjejigt" eller "typiskt karlar" är bland det farligaste man kan hålla på att säga.
* Jag tror inte att en pojke "har det i sig från början" att klippa häck, läsa sportdelen, tjäna mer pengar eller bli president på grund av att han är pojke.
* Jag tycker att "men så har det alltid varit" är det dummaste argument man kan dra fram i vilken given diskussion som helst.
* Och så vill jag tro att man kan lära gamla hundar att sitta.

Tack för visat intresse!

3 kommentarer:

  1. Håller med om att "så har det alltid varit"/"så har vi alltid gjort" är det sämsta argumentet någonsin, oavsett om det gäller jämställdhet eller djurrätt eller vad som helst. Men kanske den svåraste grejen att få bort - vanans makt o.s.v. Folk ifrågasätter inte gärna sig själva och blir defensiva när någon annan gör det. Det gäller väl speciellt privata områden som mat eller barnuppfostran.

    SvaraRadera
  2. Så är det och det finns ingenting som får mig att tappa det i en diskussion som det förmätna uttrycket på en "så har det alltid varit"-person. Blir_så_arg och inte särskilt snyggt verbal.

    SvaraRadera
  3. Haha nääää. En annan klassiker som man möter som vegan är "men tänk om morötter (eller random grönsak) har känsler??" Alternativt "men om du var på en öde ö med bara korv och ingen annan mat och du måste äta korv för att överleva - skulle du göra det då?"
    Då bara går jag. Tror att bildningsklyftan är för stor, hehe.

    SvaraRadera