söndag 3 juli 2011

Fun for the whole family

I måndags cyklade vi upp på en färja tillsammans med en massa lastbilar och åkte över till Danmark. Sedan cyklade vi en bit norrut och checkade in här.

Jag har aldrig riktigt campat förut (förutom som ett mycket litet barn, men det minns jag knappt), så jag visste inte vad jag skulle förvänta mig. Men blev ändå positivt överraskad. Det var så fint i vår stuga! Och vi fick låna både bebissäng och barnstol.

Kolla vad campiga vi var med tvättlina och allt.

Det var himla barnvänligt också, med till exempel ett festligt badrum för bebisar. (Sorry dålig mobilbild.)

Och så fanns det kök så att vi kunde laga egen middag...

... samt frukost...

... eller pasta på påse. Fast sju gånger av tio åt vi bara mackor, för vi kom på att det var jobbigt att diska hela livet.

En annan fin grej med campingen var att den låg precis vid havet.

Så vi kunde bjucka Bossa på känslan av sand i tassarna för första gången.

Det tyckte hon var lite konstigt.

Men också gott.

Och roligt!

Alla dagar utom en (då det regnade), gjorde vi utflykter till ställen utanför Frederikshavn. Som Saeby, ett par mil söderut.

Där var det väldigt fint med sådana här korsvirkeshus och så vidare. Vi gick mest och strosade...

... och drack bärs i solen. Det visade sig att Bossa flörtar med fölk lika bra på danska som på svenska.

Här är vi på väg till Aalbaek. Vi stannade till ibland och klämde på Bossa och kollade om hon ville ha vatten. Som TUR var verkade hon gilla att sitta och kika i vagnen i kilometer efter kilometer och ännu mer tur var att hon kunde somna i den, trots att den inte går att fälla ner till liggställning.

Vi drog till Skagenöverdagen också. Och köpte smakpaket på bryggeriet.

Och så gick vi ut på Grenen. Måste man ju.

Vi tog ingen klassisk "där haven möts-bild". Men de här gjorde det!

En grej med vårt Skagenbesök var att vi helt ovetande lyckades pricka in Skagen Festival så det var SJUKT mycket folk i byn. Och så här: jag vill verkligen inte påstå att jag och Nils tillhör någon exklusiv skara som är beyond saker som coverband, ölstånd och fulla_svenskar_i_cowboyhatt nu, men... varken jag eller Nils pallar folkfestkänslan. Jag tror att jag mår dåligt av det pga. obehagliga minnen från Fastingsmarknaden (big thing i Kristinehamn där jag växte upp) och Nils gillar nästan aldrig människor_i_grupp_i_sol, så vi flydde till den enda obefolkade restaurangen vi kunde hitta för att få luft. Tror att Bossa var på vår sida. Och från och med nu är vårt kodord för "hjälp, vad jobbigt det här är!" Skagenfestival.

Precis som hemma behövde Bossa gå och lägga sig vid sju/halvåtta-tiden och då spelade jag och Nils Angry Birds eller kollade på Six Feet Under ute på stugaltanen fram till elva eller så.

Och spelade spel med insatsen sovmorgnar. Till exempel schack.

Jag vann och Nils tog ut ilskan på högtalarna.

Det enda vi saknade i vår stuga var tak över altanen. Fast de två regniga kvällarna löste vi utehänget ändå, genom att köpa en presenning och bygga koja.

Och så i går åkte vi hem. Bossa sov en skvätt innan vi hoppade på Stena Line-färjan, så hon kunde vara vaken och på alerten hela turen.

Det bästa med att åka färja var vinden i håret ute på däck.

Det är så himla skönt, det, nämligen.

Men oj vad långt det blev, ändå, det här.

Nu ska jag fortsätta tvätta packning samt äta något som inte är en öl eller en macka. Hej!

4 kommentarer:

  1. Tant Johanna4 juli 2011 02:10

    Åhh va fint ni verkar haft det!!!

    SvaraRadera
  2. Det var himla, himla superfint faktiskt.

    SvaraRadera
  3. Åh så fint att se! Inga punkteringskatastrofer å krockar å regnkaos så där som jag bittert förutspådde...fint! Det där norra Danmark verkar också fint. Kanske måste åka dit nån gång ändå... :-)

    SvaraRadera