tisdag 14 juni 2011

The pressure

Kollar i bebishandboken som var min fyr i kolikhavet för ett halvår sedan för att se vad för slags fas Bossoronet är inne i nu. "Kategorifasen", tydligen. Hon lär sig visst att världen går att dela in i kategorier och att till exempel en häst på en bild och en gunghäst är ungefär lika mycket häst som djuret i hagen. Och så.

Allefall, fasen kan ta sig uttryck i att bebis äter mindre och blir svårare att lägga och det var ju skönt att få det bekräftat på något vis. Att det är en fas som går över.

MEN den läskigaste läsningen var att det visst är precis nu som bebis intelligens utvecklas!!! Med andra ord är det verkligen dags att börja leverera som förälder. Jag som trodde att jag kunde få softa resten av min föräldraledighet och lämna formandet till Nils när han börja pappa sig på riktigt i höst.

*googlar "how to make baby smart"*

Eller så löser hon det själv. Hon har redan visat stort intresse för teknik, till exempel.

3 kommentarer:

  1. Lova berätta när du sållat bland träffarna. Hur ungen blir smart alltså. Skriv en bok vet ja. Den kommer sälja lika bra som Växa och upptäcka.... Eller nej, gör en iphone-app som man payar för så blir du rik!

    SvaraRadera
  2. jag ser att du övar Bossan i en av de mest grundläggande kunskaperna i vårt teknikintensiva samhälle: att reda ut sladdhärvor. Bra! Jag brottas med det varje dag, skulle ha börjat öva mycket tidigare... :)

    SvaraRadera
  3. Motvalls - lovar!

    Johan - alltså hon ÄLSKAR sladdar. Det bästa hon vet, näst efter möjligen fjärrkontroll eller glasögon.

    SvaraRadera