fredag 10 juni 2011

Nu dör jag snart

Okej, det här med att inte sova förmiddag var ingen bra idé. Att hon inte vill somna betyder inte att hon inte behöver sova. Märker jag. Hon har nu gnällt eller gråtit eller skrikit i tre timmar. Minnena från koliktiden kommer tillbaka till mig och jag känner hur paniken stegrar. Börjar som en klump i halsen och kli under huden och eskalerar till... hejdlöst gråt, som nyss. "Kul" info: enda gången jag sett henne skratta i dag var just när jag grät. Det var visst roligt?

Saker jag har testat för att få henne att komma till ro:

* Välling i knät och i sängen.
* Sjunga.
* Vagga i sängen.
* Vagga i vagnen.
* Gå ut och gå med vagnen.
* Vagga i sängen igen.
* Ny blöja och mer välling.
* Låta henne kuta av sig i gåvagnen.
* Lägga mig med henne i storsängen.
* Låta henne ligga ensam (obs, gick bara i cirka fem minuter pga ont i hjärtat av skriket).

Någon som kan hjälpa mig? Vad ska jag testa?

Att bara låta henne vara vaken är inget alternativ. Hon är så trött att man kunde missta henne för en mycket kort och mycket söt fyllekärring.

4 kommentarer:

  1. Säkert en tand på gång.

    SvaraRadera
  2. Har du en bärsele? Ibland fungerar det att bära runt på babyn, att vara så nära samtidigt som du rör dig kan få henne att lugna ner sig tillräckligt för att kunna somna. Kram!

    SvaraRadera
  3. Hmm. Jag är en sån man hatar. Min unge kan man nästan alltid bara lägga ner i vagnen i hallen å så somnar hon där på dagarna. Går vi ut å går somnar hon oftast innan vi kommit ut genom porten. Äckligt praktiskt å stötande för alla kolikbarnsföräldrar, jag vet.

    Men folk har säkert bakom min rygg belåtet sagt "det vänder snart" fler ggr än jag anar. Å nu är vi där, där kvällssömnen inte alls funkar lika friktionsfritt. Läggas ner i sängen å somna själv är inte alls lika poppis längre. Hon ålar runt å spottar ut nappen mest hela tiden. Igår tog hon till bajsa-ner-sig-knepet också så att vi blev tvungna att ta upp å byta. Ibland funkar amma-till-sömns men eftersom vi skulle fasa ut amning tar jag bara till det i nödfall. Annars ligger vi där bredvid varann tills hon tröttnar. Hon tjorvar. Jag stoppar in napp, håller hand samt läser bloggar på iphonen med andra handen. Tar bara upp i absoluta nödfall, annars får hon ligga där å kinka.

    SvaraRadera
  4. Anonym - jepp, tand fyra av fyra (vad vi ser) är på väg ut.

    Ida - vi har bara Babybjörn, men har ju hört mycket gott om sjalar. Fast nu kanske hon är lite stor för en sådan?

    Motvalls - shit alltså, det kan svänga så himla fort. Jag håller fast vid att om det kan svänga åt ena hållet (det dåliga, vilket hänt både dig och mig nu) så måste det kunna svänga åt andra hållet också. *hoppas på snart*

    Jag sitter för övrigt också och gluttar iPhone medan jag försöker lugna henne med min närvaro. Men om hon märker att jag gör det blir hon GALEN och vill ha telefonen, så det gäller att trixa i smyg.

    SvaraRadera