lördag 25 juni 2011

En midsommarnattsdröm

I går firade vi midsommar här. Idyllen!

Vi var sex vuxna, två bebisar + en till bebbe i magen på en av de vuxna. Här är Bossa och Matilda.

Bossa och Micke.

Av naturliga skäl var det inte så stort fokus på supen, så vi gick all in med mat i stället. Petra, som växte upp i huset vi hängde i, är nästan kriminellt bra på mat och styrde upp en lunch som var all that and a bag of crisps.

Den här tårtan, till exempel. Jag som inte är en fisk-lover föll ändå pladask, kan jag säga.

Bossa åt mest majskrok. Här med Petra.

Hon smakade även på gräset.

Vi kastade pil. Petra vann, vilket inte var mer än rätt då hon var den enda som var spiknykter.

Och så spelade vi trädgårdsyatzy med överstora tärningar.

Och krocket!

Delar av mitt lag var lite blasé.

Petra och Matilda hade förberett för kransar - Matilda hade till och med köpt blåklint att pynta med - och alla fick en varsin. Inklusive ongarna. Olle är så söt så man kan dö. Hela firandet var han ett enda jättestort smajl. Förutom när Bossa LUGGADE honom. Då blev han urledsen och jag fick skämmas.

Jag fick fölsedagspresent av Matilda! En prydnadsuggla och nagellack, bland annat. Och de här fina ringarna! Fick även nagellack av Petra och Zlatan. I'm a polishlover.

Annars såg jag mest ut så här.

När det blev kväll la vi bebisarna i varsin resensäng i varsitt rum och så grillade vi. Två sorters kött, massa grönsaker samt halloumi.

Nu ska jag säga en sak: den här måltiden var mitt livs bästa hittills. Det. Var. Så. Himla. Gött.

Jag åt kanske 400 gram kött sådär vid elvasnåret på kvällen. Helt vanligt?

Petras tomataioli fick mig nästan att begära skilsmässa från Nils och sno'na från Zlatan.

Det här är svartpepparsmör. Vet ni hur man gör det? Jo, man kokar hela svartpepparkorn i FEMTON olika vattenomgångar. Sedan mortlar man och blandar med vispat smör, vitlök och annat grejs. Dör.

Vi satt uppe till två ungefär, men om jag inte haft bebisduty på morgonen efter hade jag kunnat sitta uppe hela natten och spela sällskapsspel och äta kött. Samt dricka vin. Extremt mysig midsommar var det.

1 kommentar:

  1. Det var en fantastisk fest! Älskar att ha en festlig dag med vuxna och barn. Nästa år är Lurior med!

    SvaraRadera