onsdag 8 juni 2011

Berlin, dag 3

Lördagen inleddes med frukost på cafét bredvid vårt hostel. Jag åt bretzel och drack milchkaffe.

Anton åt börek och berliner.

Sedan kollade vi in en loppis vid Potzdamer platz.

Där fanns bland annat knasiga kameror som såg ut som vapen.

Jag köpte en virkad matros till Bossa och de här solisarna.

Sedan tog vi en promenad som blev så lång att mina fötter strejkade och jag fick gå in på en H&M och köpa nya, större, skor.

Det mest fantastiska som hände under promenaden var att den här kom körande.

En cykelölbar! Alla som satt på den trampade för att få den att röra sig och alla drack öl. Only in Berlin. Eller kanske, only not in Sweden.

Till slut kom vi till Hackescher Markt och då var det ganska viktigt att fylla på med vätska och pizza.

Och frappuccino. Har aldrig druckit det förut. Nu vill jag endast dricka/äta det tror jag.

Vi hittade en gränd jag varit i förut. Gillar den.

Sedan gick vi tillbaka till Auguststrasse där vi var i går, för att kolla in gallerier vi missat pga closing time. Och för att dricka öl på samma härliga återvändsgränd som tidigare. Där utmanade Anton mig att rita av honom utan att titta på pappret och utan att låta pennan släppa pappret. Först gjorde han mig. Så här blev det.

Öch så här blev det när jag gjorde.

Vi skrev också en lista över epic hair do's.

Och åt glass.

Sedan gick vi för att handla picnic (sak jag älskar med att vara utomlands: besöka livsmedelsaffärer) och passerade ett hus med oh so many skotthål från (vad vi gissar) Hitlers tid.

Le picnic! Dyraste och godaste vi åt under resan (gick på cirka 7 euro var).

Min sista bild från storkameran den här dagen är på de här småkamerorna. Vi köpte varsin och körde utmaningen att "rullen måste ta slut i kväll och sedan framkallar vi tillsammans och får varandras bilder". Väldigt rolig utmaning. Bilderna knäpptes mestadels i Schöneberg, där vi tillbringade kvällen i för mig helt nya (gay)-kvarter. Jag var på riktigt den enda kvinnan på flera ställen. Men förutom att jag inte fick komma in på vissa pubar (bögpörr på tv-skärmarna osv) så var det bara hemskt kul allting. Anton kan bli ett socialt djur ibland och han får liksom med sig (blyga) mig på noterna.

9 kommentarer:

  1. Cykelölbar finns i Amsterdam också. Såklart, vad kan man inte göra på en cykel i Amsterdam? :)

    SvaraRadera
  2. Älskar Amsterdam nu! Var där cirka 2003, men måste dit igen vet jag.

    SvaraRadera
  3. Fan vad gött!
    Och du är så snygg i håret!!

    SvaraRadera
  4. Jag såg den i Stuttgart också! :D Asfränt!

    SvaraRadera
  5. JAG VILL HA EN EGEN CYKELBAR och du är så himla fin i håret, om jag sagt det innan så säger jag det igen.

    SvaraRadera
  6. Karin - fanx! Jag tycker om att ha en frisyr igen och inte bara barr.

    Linnea - that does it. Jag åker och hälsar på brorsan i sommar.

    Ting - jag vet! Fast jag hoppas någonstans att minst en person är nykter på den där vagnen.

    Jennie - JAG MED! Och tack.

    SvaraRadera
  7. Här sitter jag och suktar efter Börek... fan kan man göra dem? Äh, snabbgoogling och jag hittar bara svennebörek i långpanna. Jag vill ha the real deal - köttfärs - hold the fetaost. Extra ehec på min... xx

    SvaraRadera
  8. Blanche - jag vill också ha börek! Men det måste vi ju kunna fixa. Jag tänker mördeg, fläskfärs, lök och... olja?

    SvaraRadera