onsdag 8 juni 2011

Berlin, dag 2

Fredagen i Berlin började med en tur mot gamla Pankan.

Vi hoppade av i Prenzlauer Berg på Eberswalder Strasse och gick ner på Kastanienallee.

För där duggar det ruskigt tätt med frukostställen to die for.

Vi läste tyska serier till maten.

Sedan gick vi förbi en frisör vars salong var som en 70-talskuliss, så vi gick in och bokade tid till mig. Jag har nämligen saknat min Beatleshjälm.

I väntan på frissan traskade vi i Prenzlauer och tittade på fint.

Och tog en öl och ett brötchen.

Vet ni, klippningen tog två timmar? Är inte det den längsta cutten ever? Jag tror att det beror till lika delar på att frissan var noggrann, som att hon försvann iväg kanske tio gånger och gjorde annat. Hur som så blev jag micket nöjd.

Efter frissa: konst i kvarteret Mitte. Den här gillade jag. Den är STOR och skulle nog täcka vår största vägg hemma. Jag och Anton kom fram till att det är fint med STOR konst.

Vi var inne på kanske fem gallerier på Auguststrasse och på ett av dem tipsades det om den här tidningsaffären.

Där fanns ett helt galet massivt utbud av magasin.

Och lite böcker, som den här svårhittade av Safran Foer. Det är den där med utklippta hål i.

Efter konst kommer öl, så heter regeln.

Och så kollade vi på muren, för det måste man.

Vid muren fanns en utställning som guidade oss genom Tredje rikets uppgång och fall.

LeMur.

När det nästan var kväll åt vi falafel med enbart kikärter och lök (EHEC-nojiga_80). För övrigt åt vi nästan bara mat som kostade under fem euro. En falafel där, en wurst där och en slize där. Gott, ju.

Kvällen avslutades på gayställe i Kreuzberg. Den här bilden föreställer en bloody mary och är lite suddig. Den får illustrera att vi var ute after dark. Jag ville ogärna slänga upp kameran inne på bögbarerna. Ville liksom inte vara fagg-haggan från Schweden som exotiserade på "den knasiga" livsstilen.

4 kommentarer:

  1. Superfin i nya frippan! Själv ska jag gå och klippa mig hos 100-lappen nere vid snuskboa. Det brukar bli "bra".

    SvaraRadera
  2. Gulle du!

    En gång klippte jag mig hos en hundralapp i Sthlm och det blev... eh, väldigt långt från det jag bad om. Då skällde frissan ut mig! Han sa att det var min virvels fel och att han inte kunde klippa hur som helst pga den.

    SvaraRadera
  3. Flott flott flott! Älskar vår berlinresa. Tack för att du dokumenterat så fint. xx

    SvaraRadera
  4. Tack själv för bästa sällskapet! Jag älskar också. Det känns som att vi gjorde cirka allt.

    SvaraRadera