torsdag 12 maj 2011

Svar på tal om amning, rutiner och sådant. (OBS, JÄTTELÅNGT INLÄGG, KANSKE BARA INTRESSANT FÖR FOLK MED BEBIS!!!)

Motvalls lämnade en kommentar på det här inlägget.

Det här inlägget hittade jag som sparat hos mig. Jag vill minnas att jag tänkte kommentera å fråga lite. Typ: När började ni med det här schemat? Hur strikta är ni med att hålla tiderna? Vill också minnas att jag läst om att du fasade ut amningen till ersättning. Kan du inte skriva lite om dina erfarenheter av det å tips...jag håller precis på att börja utfasning, bebisen är 3 mån å en vecka å jag tänker mig amma typ max 2-3 ggr/dag om en månad å ha slutat amma helt när hon är 5 månader. Dvs. då måste hon käka ersättning samtidigt som vi introducerar mat. Jag fattar inte hur man vet hur mkt ersättning som är lagom...

Som bekant ÄLSKAR jag att få frågor/önskemål i kommentarsfältet och svarar alltid. Här kommer svar:

Jag/vi körde med ersättning vid sidan av amning från dag 1. Eftersom Bossa var tvungen att ligga på neonatal en vecka när hon pluppat så behövde vi aldrig lära henne ta flaska eller napp eller att gilla ersättning. Det kirrade sjuksköterskorna åt oss. Tur i oturen, kanske man kan säga.

När vi blev utskrivna fortsatte vi med ersättning eftersom:

1. Jag var osäker på om hon blev tillräckligt mätt av bröstmjölken (hon skrek ju i princip hela tiden de första månaderna, vilket trogna läsare kanske minns).
2. Det var väldigt skönt och viktigt för mig att slippa vara den enda som kunde ge'na käk. Med ersättning i flaska kunde Nils stå för matningen några timmar eller en natt eller hur länge som helst (så kunde jag få psykbryta eller sova i fred emellanåt).

Jag hade tur (inser jag nu när jag läst/hört hur vanligt det är att det gör ont) och hade inga problem med amningen. Det gjorde aldrig ont eller så. Däremot upplevde jag aldrig den där omtumlande härliga känslan av att vara så himla NÄRA min bebis när jag ammade. Jag tyckte att det var minst lika härligt att ligga och gosa med henne. Så när vi började öka andelen ersättning (detta gjorde vi successivt från och med kanske två och en halv månads ålder) och märkte att Bossa inte heller var så särskilt hooked på amning(hon brydde sig liksom inte om att hon fick mindre brösttid) såg jag glatt fram emot att sluta helt. Vilket jag gjorde när hon var ganska exakt fem månader.

Det gick urbra att sluta helt med amningen. Jag var rädd att brösten skulle bli sprängfyllda och göra ont eller stockas plus att jag var orolig för vad som skulle hända med den allra sista skvätten. Skulle det liksom ligga kvar där inne och surna till?

Men det gick som sagt bra. Det stockades lite (kändes som kullager under huden), men genom att handmjölka (uuuuuäääää för det ordet) lite om kvällarna försvann det. Efter någon vecka (tror jag) kom det ingen mer mjölk och jag kunde sluta med inlägg i behån. En grej dock: än i dag kommer det fram små små droppar om jag klämmer på vårtorna. När ska det sluta vara så? Jaja.

Mat då? Jo, vi "följde lagen om hur man ska göra" och började ge henne smakportioner av först gröt och sedan grönsakspuréer när hon "fyllt" fyra månader. Det visade sig snabbt att hon verkligen gillade att äta och redan efter cirka en vecka åt hon hela portioner gröt och när hon var fem månader käkade hon hela portioner av den där enda barnmaten med kött och kyckling (Nestlés burkar) som är okej för femmånadersbebisar (står 5-6 månader på burken).

Det där schemat som mina föräldrar fick när de hade henne en hel helg tror jag att vi kört med sedan hon var cirka ett halvår. Men det ändras hela tiden. I dag (sju och en halv månad) ser hennes dag (om det är en BRA dag) ut ungefär så här:

6.30 - vakna + flaska med mjölkersättning
9.00 - flaska välling + sova förmiddag
10.30 - vakna
11.00 - lunch (en burk mat + vatten)
14.00 - mellanmål, flaska mjölkersättning + fruktpuré
15.00 - sova eftermiddag
16.00 - vakna
17.30 - gröt + fruktpuré + vatten
19.30 - flaska välling + nattning
20.00 - sova

Det där med mängden ersättning tyckte jag var lite klurigt. Jag kommer ihåg att när hon var en ganska ny plutt blev jag och Nils överlyckliga när hon drack 0,5 deciliter. Fast då ammade jag ju också. Hmm... Vi hade aldrig en period med enbart ersättning. Det var alltid ersättning + amning eller ersättning + mat.

Äsch, jag höll mest fast vid att bebisar inte kan äta ihjäl sig (vilket till exempel hundar kan, va?) och körde på att "hon får dricka tills hon är nöjd".

Nu när hon äter två fasta mål mat per dag har jag varit lite orolig för att hon inte ska få i sig tillräckligt med vätska. Det är sjukt svårt att få henne att dricka vatten, och när hon har ätit en måltid är hon inte så sugen på att trycka i sig mjölk eller välling. Därför ger jag henne alltid mjölken först (och sedan frukt) när hon får mellanmål, så att hon i alla fall får i sig en hel flaska per dag (förutom morgonflaskan som hon sveper samt kvällsflaskan med välling).

Sist det här med rutiner. Gud, jag trodde att vi ALDRIG skulle få in rutiner med Bossa. De första tre månaderna var helt hejkon bejkon med dygnsrytmen. Hon var som piggast om småtimmarna och det var omöjligt att räkna ut hur ofta hon ville sova eller äta. Det var bara huller om buller med allt. På BVC sa de bara "försök hålla henne vaken efter 17" och jag ba "MEN HUUUR?". Det var ju inte som att vi kunde leka med henne eller avleda hennes uppmärksamhet på något vis. Så trots att vi körde med alla knep i boken (tänt + högljutt om dagen, mörkt/tyst/tråkigt på kvällen/natten, avslappnande bad på kvällen, inga blöjbyten på natten osv) så gick det inte att styra hennes dygn de tre första månaderna.

Vändpunkten kom vid jul, då hon var nästan tre månader. Då var hon så pass "med" att vi kunde distrahera henne och på så sätt hålla henne vaken när vi ville. Då började jag köra med det här "schemat":

* Fram till klockan 17 får hon sova hur mycket hon vill.
* Efter klockan 17 ska hon vara vaken.
* Cirka klockan 20 får hon sova igen.

Och DÖM OM MIN FÖRVÅNING, men det funkade! Hon började sova på natten och vara mer vaken på dagen och långsamt utkristalliserade sig någon form av rytm.

När hon blev ytterligare några veckor fattade vi ungefär hur många gånger om dagen hon behövde sova (tre, tror jag) och försökte hålla henne till det. Fram till ganska nyss hade jag som en hållpunkt klockan 15. Från och med då var det okej för henna att sova sitt sista dagpass. Detta pass fick dock inte pågå längre än fram till 17.30, för att hon skulle hinna bli trött igen till klockan 19.30.

Nu sover hon oftast bara två gånger per dag, så nu har den sista hållpunkten flyttats fram något. Nu är det okej om hon somnar vid 14 på eftermiddagen.

Angående hur stenhård man bör vara på rutiner så är det såklart upp till var och en. Jag är nästan superstenhård, för jag vet av erfarenhet att Bossa mår bäst (är gladast) av det.

Puh, världens längsta inlägg eller? Är det någon som läst hela vägen hit och som inte har barn eller ska ha barn snart?

6 kommentarer:

  1. Haha! Jajemen. Är helt fascinerad av livet med bebis. Men vafan jag är 26 och har precis börjat jobba. Får vänta lite. Men till dess lite suktande!

    SvaraRadera
  2. Ska ha barn gamska snart och suuuger i mig info som en hungrig bebis på mammas tutte.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst hela vägen och jag har inga barn eller planera på att skaffa. Undrar vad detta innebär? Why ohhh why?

    SvaraRadera
  4. Jag kommer att få barn i år (om GUD är god -[insett hysteriskt asgarv här] och jag vet med säkerhet att det inte ska ammas iaf men läser ändå, alltid snappar man nåt...

    SvaraRadera
  5. Haha jag gjorde! Men de kanske räknas som jag har barn?

    SvaraRadera
  6. Åh, jag är tacksam så jag nästan skäms! Vilket fint å informativt inlägg just enligt mina önskemål! Verkligen till hjälp å nytta.

    FYI är Edith nu 3,5 månad å sedan hon var 3 har hon fått ersättning 1-3 ggr/dag. Amning/pumpad mjölk i övrigt. Pumpad mjölk i flaska har hon fått sedan starten så jag kunnat lämna hemmet.

    Jag tycker det är superskönt med flaska för då vet jag hur mkt hon fått i sig hela tiden å slipper dessutom den olustkänsla jag haft hela tiden över att amma. Känns mycket friare å skönare med flaska, inget som drar, klöser å sliter i min kropp flera timmar om dan.

    Om 2 veckor börjar vi med vanlig mat. Då är tanken att amma max morgon å kväll. Inser dock att det inte är nån självklarhet att det funkar (kanske producerar inte brösten, kanske vill hon inte ha dem längre) å då tänker jag att då blir det ersättning för hela slanten - skönare att hon tar flaskan i långa loppet liksom.

    Ska bli så himla skönt att få till nåt slags schema också. Fri amning, nej tack för min mentala hälsa. Jag som är lite "vän av ordning" fattar inte det där med att äta i tid å otid å har bara känt mig stressad av att bebisen ska äta hela tiden. Sovschemat funkar någorlunda redan faktiskt. Enkelt att somna vid samma tid typ 21 varje kväll å vaknar typ 7-8 på morgonen. Antalet amningar däremellan varierar dock. 1-3 st blir det men då somnar hon om lätt å snabbt. Flaska med ersättning på natten tänker jag borde mätta bättre men samtidigt bli lite krångligare då det inte går lika snabbt som att kasta fram en tutte sängen. Får väl testa det med!

    Tack än en gång! Tack!

    SvaraRadera