måndag 2 maj 2011

Men nej, jag tänker inte jogga med den

video

Tittar man på den här videon är det lätt att tro att Bossa är nöjd så länge hon får suga på en sko. Men i längden kräver hon faktiskt mer stimulans än så och därför funderar vi nu på vad vi ska hitta på mä'na i sommar.

Så här: vi ska vara lediga sju veckor tillsammans. Hela familjen. SJU VECKOR. Jag tror knappt att det är sant. Men jo, jag har blivit en av de där man i hemlighet hatar som på sommarsemesterschemat har två färger på sina lediga veckor. En för semester och en för föräldraledighet. På så vis kan jag och Nils sträcka ut vår gemensamma ledighet i sommar till den helt vansinniga tidsperioden sju veckor.

Någon form av weekend på tu man hand lär det bli. Och såklart lite häng hos mormor + morfar i Värmland och farmor + farfar i Halmstad. Men också: familjesemester.

Vi har inte bestämt helt säkert än, men det lutar lite åt det här:

Cykelsemester med sådan här kärra för bebis!

Vore inte det ganska perfekt att göra med Bossa? Vi bor dessutom urnära Stena Lines Danmarksterminal i Göteborg, så vi funtar på om vi inte bara ska ta med oss varsin cykel och Bossa + vagnen och hoppa på en av färjorna och dra till Nordjylland och cykla från stuga till stuga (förbokat såklart, så att det inte blir några obehagliga övernatta_utomhus-överraskningar).

Förutom att det ser ut att vara mysigt att sitta och kika ut genom en sådan där vagn så är ju fördelen med den att man får plats med både bebis + packning och att den, när man väl är framme, går att använda som "vanlig" barnvagn också.

Nä, i dag är det vi som drar till en cykelaffär och kollar cykelkärreutbudet. Det kan jag säga.

11 kommentarer:

  1. Men Gud vad mysigt! Jag blir faktiskt sugen på att åka en sån där vagn själv, men jag tror att det skulle sett lite konstigt ut om min man cyklade runt mig i en.

    SvaraRadera
  2. Det tror jag är skitmysigt. Den stora cykel-semestra-fördelen i Danmark är ju att det är helt platt. Och platt är bra.

    SvaraRadera
  3. neeej! gor det inte. ga inte pa myten att det mysigt att cykla runt. det ar svettigt, blasigt, regnigt och bara sugigt.
    dar blir det nej. skraddaren sager nej!

    SvaraRadera
  4. Nejnejnej. Alltså, cykla är trist i sig. Å man blir ovänner å får punka. Blåsigt å regnigt å bebisen kommer hata vagnen å så står ni där mitt i pölseland å gråter alla tre...

    Well, jag hade inte vågat. Men jag läser gärna om det om ni vågar!

    SvaraRadera
  5. Jenny och Jenny - det tror jag också! Eller vill tro. Och jag skulle lätt vilja ha en dubbelvagn så att jag och Bossa båda kunde få åka bredvid. Verkar så gött att sitta i en sådan där och kika ut.

    Calle och Motvalls - neeej, tror ni? Vad ska man göra med bebis, då? Calle - vad ska ni göra i sommar?

    SvaraRadera
  6. Jag tror på hyra hus/lägenhet å göra dagsutflykter. Typ Italien så ni kan köpa hem god mat å äta när bebis somnat eftersom det kanske blir svårt med sena restaurangkvällar med bebbe. Å så tror jag på storstad i viss utsträckning för man kan köra vagn å ha bebis i sele nu innan hon själv vill gå helst. Å samma sak med typ Indien eller andra länder där ni sen inte vill vara på många år eftersom bebisen då kan gå å stoppa i sig äckelpäckel från marken.

    Men viktigast är vad ni själva vill förstås. Om ni är motiverade kommer det gå fint att ta med Bossa var som helst!

    SvaraRadera
  7. mary, tyvarr far vi amerikaner bara 3 veckors semester per ar och vi tar alla tre i jul da vi aker till sydafrika.
    i sommar planerar vi dagsutflykter med den lilla. hon ar jakligt chill och verkar gilla allt vi gor.

    det vi markt mest ar dock: glada foraldrar gor glada barn - aldrig tvartom.

    SvaraRadera
  8. Motvalls - tack för tipsen, de tas tacksamt emot. Jag har aldrig semestrat med bebbla förut, och det låter som att du har god erfarenhet. Storstad har vi också tänkt på, men i så fall är det a och o att hotellet har till exempel en rymlig balkong, så att inte alla måste lägga sig vid 19.30 då bebis ska sova.

    Calle - ja, det är klart. Det visste jag ju... Dagsutflykter med utgångspunkt från där ni bor låter å andra sidan inte alls dumt. ÄLSKAR för övrigt att jag fick adressen till er nya blogg så att jag kan få kolla in er lilla bug.

    SvaraRadera
  9. OH NO! Bedra dig inte! Jag har NOLL erfarenhet av att semestra med barn...väldigt kul att jag lyckades framstå som så kunnig på området. Jag bara skrev vad jag tror å tänker inför kommande första sommar med bebis. Barnets far tycker vi ska hålla oss till släktens olika plejs i Skåne å Bohuslän. Jag får lätt krupp av känslan av att "slösa bort" semestern så å inte passa på att åka nånstans långt bort. Men vi är lite olika på den punkten alltså...jag vill uppleva saker på semestern, daddyn vill ta det lugnt.

    Håller helt å hållet med om det där med balkong, därav min tanke kring att hellre hyra hus/lägenhet än bo på hotell med små barn.

    SvaraRadera
  10. mary, nu nar dollar typ star i minus 5 jamfort med svenska kronan... ska inte du, bossa och nils bara pyra over en vecka sa toserna kan fa traffas?

    SvaraRadera
  11. Motvalls - jag känner likadant. Att man liksom borde åka på helst minst två resor för att verkligen ha haft semester. Helt säkert är i alla fall att årets sommarledighet kommer att bli YTTERST olik tidigare semestrar.

    Calle - åh, man borde. Men inte i år. Kan dollarn hålla sig nere till nästa år, tro?

    SvaraRadera