tisdag 10 maj 2011

Can't blog, eating (and working, peeing, putting on make up)

Haha, tänk att det går så fort att anpassa dagen efter göromålen. Tydligen gör det här med att jag ska jobba "lite extra" att dagens timmar känns mycket färre. Eftersom jag vill få så många jobbtexter som möjligt skrivna per dag så hamnar bloggandet lite i bakvrån. Likaså andra mindre nödvändiga prylar som toabesök, lunch (min alltså) och dusch. När bebis inte kräver min uppmärksamhet jobbar jag. Punkt.

Det är bara tillfälligt, dock.

Men på tal om jobb! Jag har inte berättat om ett beslut jag fattat. Jag ska jobba deltid till hösten. Varje onsdag ska jag vara ledig och då går Nils in och jobbar.

Innan någon hinner säga kvinnofälla så vill jag poängtera följande:

* Det är jätteviktigt för mig att jag och Nils är hemma lika länge med Bossografiet. MEN jag tycker inte att de tre första månaderna (nästan inte ens det första halvåret) räknas. Det var mest sjukt jobbigt då, ju. Spädbarnstiden var mest ett jytter av... oro. Plus att hon hade kolik. Det är ju NU det börjar bli roligt på riktigt och jag vill inte missa det.
* Om man räknar antalet föräldradagar så kommer jag och Nils att dela lika ändå. För jag tar nästan alltid ut fyra i veckan nu och det kommer han också att göra under sitt lediga år.
* Nils är helt okej med att jobba en dag i veckan och låta mig vara ledig. Hade han haft det minsta att invända så hade jag inte gjort det. (Alltså självklart hade han helst velat varit ledig med Bossa jämt och hela tiden, men han tycker att det inte är mer än rättvist att jag också får vara lite föräldraledig när hon börjar bli en person och inte bara är ett skrikpaket.)

6 kommentarer:

  1. Det är väl alldeles underbart att ni lägger upp det som det passar er - och att ni har möjlighet att göra det!

    SvaraRadera
  2. Vi delade också rakt av med första och i princip rakt av med sista. Det skiljde några dagar bara. Fast den bästa tiden tyckte jag var när vi med Lovina delade 50/50. Alltså jobbade 50 % och var hemma 50 % båda två. Det är det bästa av världar, tycker jag eftersom jag anser att det är apa att vara hemma på heltid.

    SvaraRadera
  3. Mm, låter fint. Jag tror också f ö att jag skulle trivas allra bäst med att jobba 50%, vara hemma 50% båda två. Tyvärr inte alla jobb som lämpar sig bra för det dock men inför ett ev. nästa barn ska jag verkligen försöka få ihop nåt sånt.

    Efter ganska exakt 3,5 månader hemma (varav bebis född efter en månad så alltså 2,5 mån gammal) började jag känna att halvtid vore schysst.

    Jag insåg dock redan på förhand just att jag skulle vilja ha mer ledighet än där i början. Så jag är hemma typ ett halvår nu först, sen tar solrosen typ 7 mån å sen jag ett par månader till. Vi kommer också att dela ersättningsdagarna rakt av. Sparar båda en del så vi kan ha långa somrar ihop sen.

    SvaraRadera
  4. Det låter asbra. Jag tror att du kommer att vara mycket glad att du valde att göra så sedan!!

    SvaraRadera
  5. Jenny - I know, det är väldigt lyxigt att vi kan dela på det här sättet.

    Jenny P - jobba 50/50 hade varit något, det. Får man inte på TK dock, tyvärr (ledsen smiley).

    Motvalls - låter helt perfekt, ju!

    Olga - *hoppas*

    SvaraRadera
  6. My programmer is trying to persuade me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the costs. But he's tryiong none the less. I've been using WordPress on a
    number of websites for about a year and am concerned about switching to another platform.
    I have heard great things about blogengine.net.
    Is there a way I can transfer all my wordpress posts into it?
    Any help would be really appreciated!
    Here is my page :: GFI Norte

    SvaraRadera