söndag 8 maj 2011

Bästa jag vet


Får jag förresten prata om vad jag lagade för middag i går? Okej: jag gjorde de godaste köttbullarna/frikadellerna som någonsin levt, tror jag.

Sist jag försökte mig på frikadeller var jag alldeles för mesig. Jag tänkte att "så länge såsen är god så blir det bra". Men det blev tamt. Så! Den här gången la jag ner tvärmycket kärlek på bullarna.

Först körde jag några nävar cashemnötter, två schalottenlökar, fyra vitlöksklyftor och en kruka persilja i mixern.

I nöt- och löksmeten hällde jag ett ägg, lite ströbröd, MASSA svartpeppar, salt, ett par skedar hot chipotle, ett ägg, meat magic-krydda, lite spiskummin, lite paprikapulver och riven pecorinoost. Sedan mumsade jag ihop smeten med ett halvt kilo blandfärs och formade till köttbullar.

För att få smak och yta på bullarna brynte jag dem sedan i smör och så gjorde jag en sås på det här:

* En flaska passerade tomater.
* Två paket krossade tomater.
* En flaska vatten.
* Några buljongtärningar.
* Salt och peppar.
* Pecorinoost.
* Vitlök.
* En kruka basilika.

Jag mixade såsen slät och lät bullarna koka i den medan pennepastan blev klar.

Gud vad jag älskar att laga mat. Särskilt när man får dricka vin under tiden och när det luktar gott i hela lägenheten och när resultatet blir som ett samlag i munnen.

Det här fyller mig med tillfredsställelse:

* Laga mat.
* Sortera saker.
* Läsa böcker.
* Boka resor.

Baserat på det, vad borde jag bli när jag blir stor?

6 kommentarer:

  1. du kan bli matreporter med olika länders mat som specialitet! Sortera saker får du göra på din fritid.

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig! Får man vara i fred, dricka vin och lyssna på musik under tiden skulle jag kunna bo i köket. Bästa! Och dina frikissar låter ju apagoda.

    SvaraRadera
  3. Johan - TAGET!

    Jenny - om det inte lät så hemskt anti-feministiskt skulle jag gärna "stanna vid spisen" så att säga.

    SvaraRadera
  4. När du vet vad du ska bli, kan du berätta för mig då så jag kan bli detsamma??

    SvaraRadera
  5. Men om du stannar vid spisen o dricker rödtjut så blir det nog inte så bra.. kram kusse

    SvaraRadera
  6. Linn - lätt.

    Johanna - nä, kanske inte i längden. Men för en stund?

    SvaraRadera