torsdag 7 april 2011

What I talk about when I talk about running

Jag tror att jag måste prata om att springa, faktiskt. Alltså jogga, kuta, ränna i löparskor.

Det är skitjobbigt. Det svider döden i låren och stjärten och i dag när det blåste som en hel luciakör kändes det som att någon försökte dra i mig bakifrån med tjocka gummiband när jag sprang mot vinden.

Det sägs att det kan bli som ett beroende, att springa. Att man kan uppnå någon slags "runner's high".

Det har aldrig hänt mig. Inte ens när jag kutade en mil flera gånger i veckan inför bröllopet. Det var alltid ett pain att svettas på löpbandet. Ett gigantiskt jäkla pain.

Men nu har en annan slags höghet inträffat och det är känslan av tillfredsställelse när jag sprungit klart. Alltså, det är ju alltid gött att ha tränat, men nu är det något alldeles enormt. Satan i fläsket vad jag upplever bra känslor efter att ha sprungit nu. Är det de nya skorna? De tajta byxorna? Hellifajno, men något är det. Ergo: kommer att fortsätta att springa. Hur surt det än är precis när jag gört.

Ps: kolla in de snabba tajtsen jag springer i.

Ps 2: hur pinsam Nils tyckte att jag var som plåtade mig själv i spegeln så här? Mycket.

6 kommentarer:

  1. Den där euforiska känslan efteråt kan jag bara få av spinning. Men jag förstår den helt! Det är värt en timmes blodsmak och mjölksyra för att få den.

    SvaraRadera
  2. Det här gillar jag. Vi är alltså överens om att själva springningen är PEST (och att det där med "komma in i andra andningen och bara njuta" är nothing but ljug) men att det ändå är värt det för att det är gött efteråt? Mkt bra. Då kan jag fortsätta bygga upp mina ambitioner om hur mycket jag ska börja springa sedan när jag inte är på tjocken, fast jag verkligen hatar att springa. Kanske måste köpa snabba tajts redan nu? Kanske.

    SvaraRadera
  3. Jenny - en timme? Nää, det orkar jag inte.

    Lisa - det är helt knas vad snabb man blir i proffsbyxa, alltså.

    SvaraRadera
  4. jag vill springa med dig i slottis.
    och yes, jag är en sån där som avslutar orden med -is:)

    SvaraRadera
  5. har du börjat hällas på hon den där kvinnan i rosa, hon med hunden när du rundar det östra hörnet av kejsarpalatset än? :-P

    SvaraRadera
  6. Ola - jamen det vill jag också! Springa med dig, alltså.

    Emil - nä, inte sett någon sådan. Ska hålla utkik nu.

    SvaraRadera