måndag 4 april 2011

Oh, the humanity

Hör på det här då:

Jag satte Bossa i babybjörnen och gick till lilla livsmedelsaffären för att köpa mjölk till kaffet.

Hon i kassan ba: "Men åååh vilken liten docka!"

Jag: "haha, ja *mummel mummel*" (vet aldrig vad jag ska svara på sådant).

Hon i kassan: "Hur gammal är hon?"

Jag: "Ett halvår."

Hon i kassan: "Ammar du?"

Jag: "Eh nä, inte längre. Hon äter mat."

Hon i kassan (förmanande): "Ja, annars är det ju bra att amma så länge som möjligt. För bebisen och så."

Jag: "Jaha... nä...?"

...


Nu undrar jag hur länge det är okej att liksom lägga sig i på det här viset. Skulle det till exempel vara allmänt accepterat om jag gick fram till en femårings mamma och ba "matar du ditt barn ordentligt?" och fråga vad hon ger sin unge för typ av mat?

Eller går gränsen någonstans där vid ett års ålder?

Svara snälla så att jag vet hur jag ska bete mig.

14 kommentarer:

  1. Nej! Det är inte okej! Adekvat svar från dig vore: det har du inte med att göra å ska ge blanka fan i.

    Var hon i kassan fet? Då tycker jag du ska fråga nästa gång du handlar om hon dricker läsk, äter snacks/godis/halvfabrikat osv. Upplys henne om att hon ska käka svenskt antibiotikafritt kött, ekologisk mjölk, närproddade grönsaker osv. Tycker hon att du lägger dig i? Nej, men påpeka då att du bara tror det är bäst. "För hälsan å så."

    Men så säger förstås inte väluppfostrad kvinna. Ugh. Men kanske nåt sånt här: Ja det finns massa olika åsikter och sätt å. Bossa mår jättebra. Hon får den bästa mat man kan tänka sig.

    Å så ett leende på det.

    SvaraRadera
  2. Men! NÄR SKA FOLK GÅ OCH BLI NORMALA?!?! Jag tänker fan inte skaffa några barn om jag ska behöva kämpa med sånt här varje dag.

    SvaraRadera
  3. Den där människan var ju uppenbart störd. DU vet BÄST. Ignorera sådana där, det är ju synd om dom. Allvarligt.

    SvaraRadera
  4. En vän till mig råkade ut för detta och sa helt rakt:
    "Tycker du verkligen att du har med det att göra? Personligen anser jag att du gör ett jävla övertramp och råder dig att hålla dina "goda råd" för dig själv."
    Den kvinnan blev helt knäpptyst. Jag tycker det är bra att markera att det är fan inte är ok!

    Jag råkar ofta ut för den här:
    - Var är du ifrån, du är ju så mörk?
    - Chile.
    - Jaha när flyttade du hit? Du pratar ju så bra svenska!
    - Jag är adopterad.
    - Jaha! Har du någon kontakt med dina biologiska föräldrar? Jag såg det här programmet Spårlöst. Jättedrabbande. Fast det är ju klart att för vissa kan det bli traumatiskt och så...Att föräldrarna vill ha pengar.
    -Eh, va....?

    Hello övertramp!

    SvaraRadera
  5. Men FOLK, alltså! Har de inga gränser? Jag tycker att du ska säga som Candy Darling föreslår.

    SvaraRadera
  6. VAd är det med graviditeter/barn som gör att folk tror att dom har rätt att tycka hela tiden? Idioti!

    SvaraRadera
  7. Att ha en bebis gör att jag hela tiden kommer i kontakt med människor som säger saker som får mig att baxna. Har aldrig något smart att säga tillbaka in the heat of the moment.

    Candy - allvarligt, vad är det för FEL på folk? "Du pratar ju så bra svenska." Herregud.

    SvaraRadera
  8. Ni är känsliga, alla taggarna ut.
    Damen i kassan ville naturligtvis bara väl.Hon har säkert hört att det är väldigt bra att amma och att det är många fördelar. Hon önskar kanske att hon hade kunnat amma sitt barn, men inte kunde, eller hon kanske inte kan få några. Nästa gång kan du bara säga att "jag har valt att sluta amma, det passar mig, och min lilla dotter mår alldeles utmärkt".

    SvaraRadera
  9. @Anonym: Ja, man får lätt taggarna utåt när folk håller på. Alla vill väl väl hela tiden, t.ex. när man uppmanar tjocka människor på gatan att sluta äta, eller går fram till rökare och fimpar deras cigg. Eller vänta, så gör man ju inte. Just det.

    SvaraRadera
  10. Till Maria: gör som motvalls säger. Och motvalls, väluppfostrad har inget med saken att göra, skäll ut människan!
    Till Anonym: det spelar ingen roll om hon menar väl, hon har inget med det att göra! På samma sätt som att Maria inte har nåt att göra med om kassörskan är överviktig och börja ge henne kostråd. Det skulle man också kunna motivera med "jag vill ju bara väl". Vissa människor verkar tro att barn upp till en viss ålder liksom är "allas ansvar" och att man bara man "menar väl" så får man gå in och köra över föräldern. INTE ok

    SvaraRadera
  11. Anonym - Emil?

    Kristoffer - haha. P'sis.

    Johan - well put! Det är ju precis så det känns. Som att min bebis är allas ansvar och att alla får för sig att de måste bidra med just sin spetskompetens för att uppfostra det på rikitgt vis. Har inte hittat orden förut, men precis så är det.

    SvaraRadera
  12. Hehe, jag misstänker också Emil. Du har ett alldeles eget troll! Grattis? Nä...

    SvaraRadera
  13. Det är okay fram tills dess att de blir myndiga, (då får man gnälla på dem personligen istället).

    Barn är vår kollektiva framtid och det är därför vårt kollektiva ansvar att se efter dem, säga till när vi tycker de behandlas fel och säga till dem när de gör fel om inte föräldrarna gör det eller är där.

    enda problemet jag har med det är att jag känner mig så extremt gammal när jag säger till ungarna att sluta kasta sten på fåglarna eller sitta still och tyst på bussen

    SvaraRadera
  14. mara, nej inte jag, jag hymlar inte med vad jag tycker så :-)

    Läst en 1w immunologikurs i w och ja, den gjorde mig ju inte direkt mindre negativ till amning så att säga...

    SvaraRadera