tisdag 19 april 2011

Ett asalångt inlägg om vår nya diskmaskin, I dare you att orka läsa

Uff, det finns få saker som gör mig så tröttargledsen (nu pratar vi i-landsgrejer och inte riktiga saker som krig, svält och stora orättvisor) som när saker inte funkar. Speciellt när man betalat lite extra just för att det ska vara bekvämt.

Ni minns kanske hur lätt det skulle vara att fixa diskmaskinen? Enligt tretti.se-killarna som installerade så var det ju "bara att flytta ballofixen".

Men nä... Nu har jag fått veta att vi måste dra om vattenledningarna eller installera en ny blandare eller något liknande ingrepp och att det kommer att kosta minst 2 000.

Så här: jag får, efter några försök, tag på en rörmokare (via bello.se) som vill hjälpa mig. Men när jag förklarar vad som behöver göras (alltså vad som behöver göras enligt tretti.se-killen), så får jag veta att han inte gör så, eftersom det strider mot någon lag eller föreskrift eller liknande som bestämmer hur en diskmaskin ska vara installerad.

Tydligen måste diskmaskiner ha ett separat vattenrör eller en separat avstängning lättåtkomlig på framsidan eller ovanpå diskbänken. Inte sitta installerad i samma rör som går till vasken, så som vår gamla diskmaskin var installerad.

Jag får detta bekräftat av Tretti.se samt en ursäkt för att deras installatörer inte hade koll på läget samt erbjudande om att få installationsavgiften på 495 spänn tillbaka. Och det var väl fint, med en ursäkt och pengar tillbaka.

Men vad fan... Vår gamla diskmaskin installerades (enligt mäklaren) 2005. Så lagen om hur diskmaskiner ska installeras måste vara relativt ny. Varför då inte ha en tydlig markering på hemsidan som förklarar att man måste joxa med hantverkare innan Tretti.se kan installera om man inte har det riggat enligt nya lagen? Det måste ju vara urmånga som råkar ut för samma sak. Eller som kanske inte behöver flytta sin ballofix och då får en ny maskin installerad på ett felaktigt sätt.

Blä. Vi köpte från Tretti.se just för att det skulle vara så himla enkelt. Ut med den gamla och in med den nya - levererat, installerat och bortforslat, guld och honung till alla!

Hade vi vetat att vi hade behövt dra om ledningar osv. så hade vi ju fokuserat på att hitta billigast möjliga diskmaskin i stället och så själva ordnat med leverans och installation av någon som var berättigad att installera på rätt sätt...

Ps: Tretti.se var supersnabba på att svara på mejl osv. Det var bra. Men de säger också så här, angående min fråga om varför det inte står något om de nya bestämmelserna på hemsidan:

I vår text om installation står det dock ”Alla installationer görs endast på befintliga framdragna uttag och ledningar, och inga snickeriarbeten utförs vid installationen. Kontrollera att uttag, ledningar och spänning fungerar till den produkt du har köpt. Platsen där produkten ska placeras måste vara förberedd och klar innan installationen kan påbörjas.”

Men det spelar ju ingen roll i det här fallet. För maskinen skulle ju ha fungerat i den riggning vi hade (om man bara flyttade ballofixen, då). Det handlade ju om vad som var rätt och riktigt enligt den nya lagen. Inte om vad som fungerade.

7 kommentarer:

  1. Men ÅH. Fan vad drygt. Och 2000 spänn! Det är ju typ vad en diskmaskin kostar.

    SvaraRadera
  2. En sak till det är dödsstraff på: att bli/vara/tänka på att bli hantverkare.

    SvaraRadera
  3. Kontakta BRF:en, de har säkert koll på vad som gäller, samt tips på ngn som kan hjälpa. Någon mer i huset måste ju nyligen ha installerat en diskmaskin?!

    SvaraRadera
  4. Aha, ni måste byta blandaren så att ni har ett vred på blandaren? Det kanske inte måste bli så dyrt om ni hinnar en begagnad blandare eller något? :/

    Men det är pissdrygt i alla fall.

    Men JÄVLA HÄRLIGT när man har diskmaskin! Är ca glad varje dag över det. Mitt värdaste köp någonsin.

    SvaraRadera
  5. Maria jag (vi) känner igen känslan och vet exakt hur det känns. Finns få saker som är så surt att verkligen se framemot något så mycket men att allt bara blir pannkaka och kostar en massa pengar..

    SvaraRadera
  6. Maria, du har så rätt om att vi borde se över texten om installation. Vi håller på att titta på det nu. Det är så lätt att bli hemmablind! :) Tack för att du påpekade det i ditt mejl.

    Återigen tråkigt att det inte blev så enkelt som du hade hoppats på, men jag hoppas, när allt är klart, att du kommer vara supernöjd med din diskmaskin!

    Mvh
    Anna

    SvaraRadera
  7. Underlandet - mmm, vår kommer att landa på cirka 8 000 med alla extrakostnader. Buhuuu!

    Jenny - fast i dag träffade jag en som jag vill krama!

    Johanna - ah, det är klart! Men äsch, nu löser det sig ändå.

    Olga - japp, jag tror att den kommer att vara om choklad och champagne för mitt och Nils förhållande.

    Stefan - haha, ja, men era bekymmer får jag nog säga slår liiite högre än det här diskmaskinsdebaclet. Grattis till försäljningen, förresten!

    Anna - tack för att du svarade så snabbt! Och för att jag får tillbaka installationsavgiften.

    SvaraRadera