tisdag 29 mars 2011

Jag försöker natta henne på mysigt och lugnt vis, men det blir nästan alltid gråt

Herre min... varför gör jag alltid århundradets sämsta läggningar när jag är ensam hemma med Bossa?

Felen jag gjorde i kväll:

* Väntade för länge så att hon blev övertrött. (Trodde att sommartiden skulle innebära att vi kunde "förskjuta" hennes natt lite snyggt, men den lätta verkar hon inte gå på...)
* Testade välling för första gången när hon var övertrött. (Gud vad hon inte gillade det. Blev vansinnig när hon märkte att det inte var den vanliga söta mjölken i flaskan. Och jag förstår henne! Damn vad grynigt och läskigt det är med välling.)
* Fattade beslutet att "hon nog vuxit ur sin sovpåse" och började byta sovutrustning mitt i allting.

Jaja. Nu sover hon i alla fall. Och jag ska tänka positivt. Till exempel så är det dags för min nya favoritserie på MTV alldeles strax. "I used to be fat" heter den.

Och alldeles nyss fick jag ett sms som berättade att varan jag beställde från USA i söndags, och som skickades i dag, kommer till mig med FedEx redan i morgon. Sjukt bra! Kan inte avslöja vad det är än, eftersom det är en present. Men på fredag, på Stora Lattedagen, ska jag visa.

8 kommentarer:

  1. Blandade du egen välling eller körde på färdigblandad? Olle tycker mycket mer om den färdigblandade och jag förstår honom, det blir inte alls samma konsistens när vi blandar egen. Vi kör på semper, nestlé är inte heller så poppis här. Och visst är det en balansgång det där med tiden för nattning. Olle är dessutom förkyld nu så det är inge kul alls att natta...

    SvaraRadera
  2. Vill minnas att vi började med Majsvälling till E eftersom den uppgift skulle vara mer lättdrucken än annan välling. Ganska snart blev hon tokig i välling, men nu har hon avvant sig själv så vi har inget flaskbarn längre. Lite trist, vällingstunden o påföljande nöjda mätta trötthet efteråt var rätt så mysig. Kram kusse

    SvaraRadera
  3. Tack för bra tips!

    Den jag testade i kväll var Sempers havrevälling i pulverform. En provförpackning som kom på posten. Ska testa majsvälling och kanske till och med färdig majsvälling i stället. Så kanske vi kan gå över till pulver sedan, när hon lärt sig gilla det.

    Tänk en nöjd och mätt bebismage en hel natt. Mmm. Den där tre nätterna på raken då hon sov utan uppehåll blev ingen trend...

    SvaraRadera
  4. shit, lattedag OCH mogwaikonsert, vilken fest!

    SvaraRadera
  5. ett litet tips: för att introducera välling kan det vara bra att blanda med ersättning. typ 10 ml välling, resten ersättning första natten sen ökar man på med vällingen succesivt. verkar funka här. är nu uppe i 50/50.

    körde också färdigblandat innan men blev så jäkla oekonomiskt.

    SvaraRadera
  6. I used to be fat!?!?!

    Åh ännu en kvalitetsserie i min smak!

    Här ligger vi några månader bakom så dags att introducera ersättning.

    SvaraRadera
  7. Ola - eller HUR! Jag är så sjukt peppad.

    JW - tack, det låter som en väldigt bra idé. Ska testa redan i kväll.

    Motvalls - den är så himla bra. Som en hel säsong av Biggest Loser nedkokat i ett avsnitt. Och med enbart tonåringar.

    Lycka till med ersättningen! Oh lord vilket lyft det är när det funkar med flaskan. Vi hade sådan tur (i oturen) att neonatalsköterskorna introducerade flaska redan första veckan med Bossa, så det gick av bara farten.

    SvaraRadera
  8. Jo färdigblandat är inte så ekonomiskt, men vi har nog bara tänkt ha det nu i början och sen ge egenblandad lite successivt. Att blanda med ersättning är nog också ett bra knep. Har kompisar som har gjort det med bra resultat!

    SvaraRadera