onsdag 9 februari 2011

Vad hette det? Uskados? Trött jag blir.

Nu har jag slutat amma. Eller, jag tror det i alla fall. Har inte ammat Bossa sedan i går morse, så det är väl automatiskt slut nu? Det sinar väl om man inte ammar på ett par dagar? Varför vet jag inte sådant här?

Hur som. I natt var första natten med enbart flaskmatning. Jag såg fram mot en rättvis uppdelning av matningarna och kanske eventuellt sex timmars sömn på raken för min del. Nils var med på noterna. Det var bara för mig att väcka honom, så skulle han också gå upp mata bebis.

Så här blev det:

* Klockan 23.30, Bossa vaknar, jag frågar Nils om jag ska ta det, han mumlar "får du gärna göra". Jag går upp och gör en flaska.
* Klockan 02.30, Bossa vaknar. Jag väntar på att Nils ska vakna. Det händer inte. Bossas gnyanden stegras till gnäll/skrik. Jag går upp och gör en flaska. "Är ju redan uppe", typ. Nils snarkar när jag sitter på sängkanten med flaska och bebis. Jag kokar.
* Klockan 05.30, se ovan.
* Klockan 07.10, Bossa vaknar. Jag ber Nils att gå upp med henne. Det gör han. Jag somnar om och älskar livet igen. Får sova till åtta.

Nu tänker jag så här:

Om Nils inte vaknar när Bossa är hungrig på natten - här vill jag också poängtera att jag sover med öronproppar, det gör inte han - så är det väl rimligt att han tar alla morgnar? Känns inte det som en rättvis lösning? Att jag tar hela natten, men att han går upp på morgonen med henne?

Jag tänker också så här:

Varför blir det så här? Jag hatar att jag tydligen är en sådan som räknar på milllimeterrättvisa. Jag hatar att jag har blivit Solsidan av att få bebis.

9 kommentarer:

  1. Så här gjorde en av mina kompisar och jag tycker att det är så smart att jag tänker kopiera det (fast det är klart att det inte funkar för alla): de nätter när mannen ska upp och jobba (vilket ju oftast är måndag - fredag) gick hon upp alla nätter. På helgerna, när han inte jobbade tog han alla nätter, så hon fick sova. Nu funkar det ju kanske inte om inte karln vaknar, men kanske ett litet tips?

    SvaraRadera
  2. Ja det där är skitjobbigt :-/ Eftersom min man tar tåget till jobbet 06.25 på vardagarna är jag så illa tvungen att ta alla vardagsnätter själv, men helgerna delar vi på. Ofta tar min man båda helgnätterna mot att jag går upp på morgonen. Jag är mer morgonpigg men mår dåligt av att bli väckt hela tiden.

    En grej som vi gör, som ni kanske redan gör men ifall att ni inte har tänkt på det, är att ta upp och mata innan vi själva lägger oss, liksom hinna före ungen... Alltså om vi lägger oss 22.30 tar vi upp H och ger honom en flaska i sömnen, rapar honom, lägger ner och så fortsätter han (förhoppningsvis) att sova. Så slipper man bli väckt precis efter att man somnat in. Annars vaknar han typ 23.30 och vill äta och då har man själv sovit trekvart och känner sig helt knasig när man blir väckt. Nu kan han sova till typ 2 eller 3 innan det är matdags.
    Kanske har ni redan gjort så, men om inte så är det ett tips :-)

    SvaraRadera
  3. Här blir man länkad fråb bloggkommentatorerna till en fantastiskt kul blogg, tack för den!
    Men det roliga slutar tydligen inte där, bloggen tillhör ett gammalt exs fru.
    Världen är liten! Men bloggen är grym!

    SvaraRadera
  4. Det låter väl sjukt rimligt! När det gäller sömn är det fan helt okej med uskados.

    SvaraRadera
  5. Vi gjorde så att jag tog de flesta nätter. Dels för att han hade svårt att vakna, dels för att han hade sjukt svårt att somna om om han väl vaknade. Men han fick förstås gå upp tidigt på morgonen när jag låg och sussade. Kruxet med den här uppdelningen är att man får sjukt dålig sömn på nätterna, då det lite grann är meningen att man ska sova.

    SvaraRadera
  6. Jenny och Jenny - det lutar åt att vi testar att jag tar alla nätter (jag vaknar ju av minsta lilla ljud, så då kan jag lika gärna gå upp och göra't) och så tar Nils alla vardagsmorgnar. Och på helgerna tar vi en sovmorgon var. Sedan tänker jag att om en av oss (jag) är alldeles för trött kan den få sova i andra rummet någon natt, för att ta igen sig.

    Karin - bra tips! Jag har gjort så ibland att jag suttit uppe och väntat på första matningen, just för att det är så vidrigt att bli väckt kort efter att man somnat. Men ibland är första matningen vid elva och ibland vid halv ett, så det är lite kymigt. Ska testa ditt sätt i stället.

    Anonym - vad roligt! Är du Sara med Z eller med S?

    Linn - jag hatar uskados. Men när det gäller sömn blir jag helt knäpp.

    SvaraRadera
  7. Ja testa! Vad har du att förlora liksom, sömnen är ju ändå helt knas. Tänkte vi när vi testade i alla fall... Hoppas det funkar.

    SvaraRadera
  8. Zara med z. Hamnar jag stalker-facket om jag fortsätta läsa din blogg?

    SvaraRadera
  9. Zara - men hej! Haha, du är så välkommen så.

    SvaraRadera