torsdag 3 februari 2011

Det ska - på riktigt - bli väldigt spännande att se hur tuttarna kommer att se ut post-amning

Om mina bröst och deras mjölk:

Jag har bara ammat två gånger i dag. Morgonmyset och så en "Bossa är hysterisk och inget annat verkar funka"-amning på eftermiddagen. Och så har det sett ut några dagar nu.

Jag tror att jag kommer att sluta amma helt inom två veckor. Det känns jättebra på grund av, ja, frihet, jämlikhet och allt det där.

Kommer dock att sakna en sak väldigt mycket och det är att kunna muta till mig en till två timmars extra sömn på morgonen. Om Bossa får bestämma själv så hade hon lämnat sängen cirka klockan 5.30 varje morgon. Men tack vare finessen liggamning brukar jag kunna lura henne att somna om en eller två gånger och slippa möta dagen innan mitt huvve har vaknat. Jag vet verkligen inte hur jag ska klara av att börja stiga upp så tidigt. Men det är klart att det kommer att gå. Jag får arkivera det under "saker man klarar endast för att man inte har något annat val". Som förlossning och tremånaderskolik.

Nybadad bebis som innehåller lite bröstmjölk och lite gröt, men mest ersättning.

4 kommentarer:

  1. Min kollega har en termos med varmvatten, pulver och flaska vid sängen som hon ger på natten (vilket 05:30 räknas som). Kanske kan funka!!

    SvaraRadera
  2. Nu hann Olga före men jag skulle precis skriva det! Jag som inte ammar fixar det genom att ha ett antal flaskor redo på precis det sättet, lagom varmt vatten i termos och så rätt mängd pulver. Såklart lite meckigare än att bara slänga fram boobsen men man vänjer sig. Vi gör iordning tre flaskor innan vi lägger oss, en som vi ger innan vi somnar, en som han äter vid 4 och så en för morgonuppvaket och då lyckas vi oftast söva om lite. Men annars, tar Bossa napp? Det kan ju också funka, om hon inte är tokhungrig utan mer närhetsbehövande.
    Och hur brösten ser ut post-amning... Ja du. Förra barnet ammade jag ju och post-amning var kanske inte världens roligaste måste jag erkänna.

    SvaraRadera
  3. Gör som Olga! Det gjorde vi med och det funkade.

    SvaraRadera
  4. Ah, jag gör faktiskt redan så. Men när hon börjar vilja vakna för dagen är det ändå svårare att lura henne med flaskan än med tutten. Fast jag ska testa att liggmata henne med flaska. Det kanske funkar.

    Karin - jag misstänker att det "roliga" i att kolla hur tuttarna blir efter amning snart kommer att ersättas av en rätt tråkig känsla...

    SvaraRadera