tisdag 18 januari 2011

My hopes and dreams just nu:

... att den här förpackningen med amningsinlägg blir den sista jag köper.

"Att sluta amma"-peppen är hög.

Men jag funderar på en grej... Jag vet att man ska långsamt vänja in bebis med annan mat än bröstmjölk och att mjölken i tuttarna kommer att avta i takt med att amningstillfällena blir färre.

Men hur blir det med den allra sista mjölken? När man liksom bestämt sig för att NU är det slutammat. Mjölken som bildas därefter, då?

Blir det som... en liten ost i varje bröst?

3 kommentarer:

  1. Vad du än gör ska du inte pumpa ut nagot efterat - det stimulerar ju bara till mer produktion. Det brukar dock ebba ut av sig själv utan märkbara följder, om man, som du ju planerar, succesivt minskar amningen. Ibland kan det stocka sig lite i brösten flera dagar eller t o m veckor senare (trodde pa fullt allvar förtsa gangen att jag fatt bröstcancer!), men da brukar det räcka att massera ut det sista lilla som är kvar. Har ammat (och slutat amma) 3 ganger och det var olika var gang, men pa ett eller annat vis reder det sig till slut och plötsligt undrar du varför du funderade sa mycket kring det hela innan. Tja. Sadana är vi, eller hur? Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Ha ha en liten ost i varje bröst :-D Skön bild som poppar upp.
    Dubbla sport-BH:ar dygnet runt är mitt knep, både förra gången när jag slutade amma helt efter ca 4 månader och även nu efter förlossningen eftersom mjölkproduktionen satte igång ordentligt trots att jag inte skulle amma. Efter ett tag ger det sig. Och som Camilla säger, massera ut några droppar om det är knöligt och fullt, men bara några droppar för annars bildas det mer...
    Good luck, jag hejar på dig :-)

    SvaraRadera