lördag 15 januari 2011

From Italy with love

Nu ska jag visa hur man svänger ihop den godaste pastan just nu (eh, som att det skulle gå trender i pasta?). Jag snodde receptet av Jamie Oliver, men har freebejsat lite.

Du behöver: pancetta, vilket jag gärna kallar "baconets märkvärdiga kusin", någon pasta (jag valde papardelle), smör, någon ört (jag kör alltid helst med persilja), parmesan (ingen jävla granda padano utan riktiga grejer), palsternacka, vitlök och salt och peppar.

Häll upp ett glas vin. Det här är hemskt gott.

Hacka vitlöken, palsternackan och persiljan, riv parmesanen, separera och riv sönder pancettan.

Stek pancettan och persiljan i ordentligt med smör (fega inte - ta ett par matskedar) i ett par minuter på hög värme.

Tillsätt palsternackan och vitlöken. Fortsätt fräsa i ett par minuter. Salta och peppra. OBS: använd jävligt mycket svartpeppar. Nästan vulgärt mycket.

Under tiden: koka pastan i någon minut mindre än vad som står på paketet i saltat vatten. Häll av vattnet, men spara lite av det i en mugg eller så.

Blanda i pancettaröran samt parmesanen, ytterligare lite smör och det sparade pastavattnet i pastan.

Servera med lite extra parmesan och persilja på toppen.

2 kommentarer:

  1. Vilken dokumentation, vilka bilder!!!

    SvaraRadera
  2. Det var nom-nom också, vill jag lova. (Älskar verkligen smör. Innerligt.)

    SvaraRadera