lördag 8 januari 2011

Från och med du

Jag har kanske inte skrivit det rakt ut förut, man vill ju inte jinxa osv, men trogna bloggläsare har nog förstått att livet blivit mycket, mycket lättare att leva de senaste veckorna.

Det började väl runt jul där någon gång. Att vi testade att vara mer rigida med Bossa vad gäller sovstunder. "Två-tre tupplurar på dagen och så ser du till att hålla dig vaken efter klockan 18 för att sedan lägga dig för natten mellan 20-21", skulle vi ha sagt till henne om hon fattat. I stället så försökte vi se till att det blev så. Och ta i allt trä i hela världen, men det funkade nästan direkt. Sedan dess har vi knappt haft några kaoskvällar med skilsmässoskrik.

Alltså, hon skriker ju fortfarande varje dag. Men jag tror inte att någon ens med god vilja kan kalla henne kolikbarn längre. Och det är inte som att hon sover i ett smäck när hon väl har somnat. Hon vaknar mellan fem och femton gånger per natt för mat eller napp. Men hon somnar om efter varje gång.

Så här känns det för mig: som att jag har fått mitt liv tillbaka.

Jag inser nu att jag gått och spänt mig i tre månader. Alltså på riktigt gått med spänd nacke, käke och sammanbitna tänder större delen av min vakna tid. Och den vakna tiden har varit väldigt stor i sig de senaste månaderna. Det har inte varit så kul med livet på ett tag.

Men nu kommer det att bli fint med bebis. Det känner jag på mig.

4 kommentarer: