söndag 9 januari 2011

Böcker som är bra

Jag är den förste att erkänna att jag kan vara rätt fånig i att jag ska gilla sådant som "inte alla andra gillar". Tycker att det känns lite tufft att kunna säga till folk att man "varit i Antwerpen och kollat in Chad VanGaalen" hellre än att "ha gått och tittat på Coldplay i Globen" osv. Vad är ordet för det? Pretentiös? Bajsnödig? Något fånigt är det i vilket fall över hur jag är. Det inser jag. Och dumt. Att hålla på och vara svår kan ju göra att man missar massa bra saker.

Hur som helst. Vad jag ville komma till är att jag på riktigt blir glad när jag har fel om något som jag dömt ut på grund av att det är alldeles för populärt. Som Stieg Larsson-trilogin som jag ÄLSKADE.

Och den här. Den har ju blivit lovordad av precis alla och därför ville jag inte läsa den. Men så hade jag glömt att ta med mig bok till Halmstad under julen och så fanns den där och så gav jag den en chans. Och goddamnit vad bra den var. Precis som alla säger. Så tji fick jag och glad är jag för det.

Det här har inte med min bajsnödighet att göra, men eftersom jag ändå är inne på böcker så...

Läste ut den här, Påven Johanna, i går. Handlar om en Johanna som föddes i Franken under 800-talet då kvinnor var ungefär lika mycket värda som katter. Hon kommer på att det finns mycket att vinna på att låtsas vara man och gör just det och... det är en så fantastiskt välskriven och spännande bok så jag vet inte vad. Älskar att ha läst den, men önskar att jag fortfarande hade några sidor kvar, om man säger.

Det var det hela. Nu ska jag kolla The September Issue och måla naglarna.

3 kommentarer:

  1. Jag är tvärtom, jag vill läsa allt alla andra läser eftersom jag är så dålig på att hitta bra böcker själv. hundraåringen står i bokhyllan och samlar damm, men ska, ska, ska läsa den!

    SvaraRadera
  2. Men det är precis som det ska vara. Jag har fortfarande inte läst Stieg Larsson just av det skälet. Av princip. Töntigt. Ja. Principiellt. Ja. herrminje

    SvaraRadera
  3. Jenny - do it! Den är så himla bra. Hans språk får mig att bli lite arg för att jag inte själv skriver så.

    Fröken - varför är vi så?

    SvaraRadera