tisdag 7 december 2010

Tips!

Jag blev lite besviken på vår jullåda som Nils plockade upp från förrådet häromveckan. Den innehöll fyra (4) saker: två ljuslyktor, en elektrisk adventsstake och en julkalender i tyg. Trodde att vi hade samlat på oss några fler julprylar. Speciellt eftersom jag ansett det nödvändigt att skapa en jullåda.

Hur som helst. I går kikade vi runt efter en sådan där stake som man sätter fyra ljus i och tänder ett varje söndag. Heter det också adventsstake, eller är det bara de elektriska som heter så? Skitsamma. Vi ville ha en analog stake, helt enkelt. Men det blev inget av det, för det var så dyrt.

Nu har jag dock löst saken, via en sådan där krimskramsaffär som säljer "allt" (prydnadsgrejer, billiga deodoranter etc, ni fattar). De är ju ultimata när det gäller att köpa julpynt. Superbilligt och precis lika fulsnyggt som julprydnadssaker från valfri designbutik. Julgrejer är ju aldrig snygga, så då kan man ju lika gärna gå loss i de där affärerna som man kanske annars mest köper tvättmedel i. När jag bodde i Stockholm fanns det fullt av sådana butiker på Hornsgatan. Jag hittade den här i en butik på Andra Långgatan (i Götet). Betalade cirka 100 spänn för den + massa ljus.

Fotnot: Jag vet att andra advent har passerat, men jag måste ju bränna ner det första lite för symmetrins skull.

4 kommentarer:

  1. Vänta tills Bossa kommer hem med sitt första julpynt från dagis så får ni lite mer i påsen. Tilda gjorde ett grymt luciatåg av en äggkartong för några år sedan, det är faktiskt mitt favoritpynt hittills, det och en gran i kartong med grönmålade makaroner på. Väntar med spänning på vad Ella åstadkommer denna sin första jul som dagisbarn.

    Kram kusse

    PS: När jag tänker efter så kallar jag nog båda sorterna för adventsljusstake rakt av. Men inte är de så dyra? Finns väl för under hundralappen på Åhlens, Indiska etc you name it?

    SvaraRadera
  2. Jag längtar också! Pratade med Nils om precis det häromdagen.

    Och, ja, det kanske finns mer prisvärda stakar än de vi tittade på. Vi gick nog i fel affärer.

    SvaraRadera
  3. Maria, vi måste ta ett snack här nu!
    Jag säger inte att jag är expert på det här med jul men jag är en hard core julfirare!

    1 jag är inte säker men tror jag säger adventsstacke om de där elektriska man har i fönstren och adventsljustake om de där man dekorerar med mossa själv.
    2 Designat jul crimscrams? Vilken planet är du från? Du bor ju mer eller minder vägg i vägg med komersen! Där hade du kunnat köpa en adventsljustake för en femma och sedan hade du kunnat plocka upp lite mossa från blomsterhandlaren vid Hagabion och lite bulk prydnadssvampar mm från typ Hemköp och slutligen toppat med lite vinetage heirlooms från antikvitetshandlarna runt Haga Nygata.

    Såg föresten helt fantastiska julgranskullor hos antikhandlaren på linnégatan 4 eller va det är, enda sura va att de låg på en 125 pix styck fan fan fan att jag är fattig och inte kan köpa några fler julgransprydnader i år.... (vilket jag kanske inte behöver då jag redan har en och annan... men ändå!!!!)

    När det kommer till tomtar är det redan för sent för i å. Enligt mitt tycke skall man ha sådana där "trädgårdstomtar" från 50 talet och de köps bäst, precis som allt annat julpynt för att bulka upp och skapa den där genuin stämning, på loppisarnas julspecial runt skyltsöndagen.

    SvaraRadera
  4. Emil, oh lord! Nästa november är det du och jag som julshoppar, det hör jag, det.

    SvaraRadera