måndag 20 december 2010

När ens liv handlar om sömn

Nu fattar jag de där statusraderna som säger "Wilma sov HELA natten i natt, så nöjd:)" eller "Lucas sov i sin egen säng = seger!" osv. Tidigare var jag lite sådär: "men varför känner du att du måste berätta det för alla du känner?". Nu hajar jag hur det blir i huvudet när man inte får sova_ordentligt_någonsin. Allt man (jag) tänker på är sömn och allt jag kan börja prata om när någon frågar hur jag mår är hur lite/halvlite jag sovit den natten och hur det påverkat mig. Så without further ado, här är natten med Bossa:

23:00 (cirka) - hon somnar på riktigt
23:30 (cirka) - jag somnar
03.00 - hon vaknar, jag lyfter över, vi ammar
03.30 - hon sover igen
05.00 - bebis vaknar, vi ammar
05.40 - hon sover igen
07.00 - vaken bebis, ammar
07.20 - hon sover
07.45 (cirka) - Nils alarm drar i gång, jag och Bossa vaknar
08.30 (cirka) - Nils slutar snooza och går upp, jag och Bossa fortfarande vakna och nu redo för dagen

Om jag bara hade varit kompis med min sömn hade den här natten inte varit så jobbig. Hade jag bara kunnat vända på mig och somna om när hon gör det så hade det ju varit lugnt. Men nu kan jag inte bara somna om. Det svåraste jag vet när det gäller sömn är att somna första gången på natten. Och nu blir det a hell of a lot of insomningar.

Lite som när jag och min mamma skulle flyga till Turkiet 1997 och hon pratade om att det var lite läskigt att flyga, men när man väl var uppe i luften var det ganska lugnt. Det var starten som var värst. Vi flög från Karlstad eller Örebro eller något och när planet väl var iväg fick vi veta att piloten var tvungen att mellanlanda på Arlanda för att tanka = dubbel start-ångest.

Tur att det är så mysigt att vakna med den här.

2 kommentarer:

  1. Snoozning absolut förbjudet med bebis i rummet! Han får gå ut o lägga sig i soffan o snooza vidare. Jag beskyller R för att ha orsakat T's (vidriga) morgonpigghet genom sitt snoozande när hon var liten. Den höll i sig många år också. Kl 05.30 sju dar i veckan är inte kul.. Kram Kusse.

    SvaraRadera
  2. Tycker jag också. Vi har diskuterat detta här hemma...

    SvaraRadera