torsdag 16 december 2010

Hur gör djur, eller barn?

Nu är vi där igen. Bossa har skrikit sig trött och somnat i vagnen och klockan är inte ens nio. Det är ju för tidigt för att hon ska sova för natten. Eller? Det är ju samtidigt för sent för att hon ska sova en timme och sedan vara vaken ett pass till och sedan sova för natten. Eller?

Aaaah. Hur gör man? Hur gör man med bebisar? Det är ju skitsvårt. Ju.

Jag går i alla fall och lägger mig nu. Passar på, liksom. Älskar att Nils står ut med kvällspassen. Tackochgodnatt.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker inte alls det är för tidigt att hon skulle gå och sova för natten före nio. Våran tös som är 10 veckor blir oftast trött vid 19-tiden. Vi brukar dock dra ut på det lite och tar vid 19-tiden bad, pyjamas och sedan amning. Hon lägger sig vid 20-tiden och brukar sedan sova riktigt på riktigt vid 21. Timmen mellan åtta och nio brukar hon somna och sova först en halvtimme men brukar vakna och sedan somna om igen efter en stund.

    Jag funderar nu på att börja kvällsrutinerna redan kl.18 så hon skulle gå och lägga sig 19 och somna på riktigt vid 20. Tycker 21 är lite för sent nämligen. Har läst att barn som lägger sig tidigare sover både bättre och längre fast man skulle tro att dom vaknar tidigt. Det stod även att småbarn är inställda på att lägga sig redan 18.30-19.00. För vår del försöker vi nu ta fasta på när hon börjar visa tecken på trötthet och då få henne i säng så fort som möjligt så hon inte blir övertrött och får svårare att somna. Funkar riktigt bra hittills men som sagt, ska nog tidigarelägga läggningen ännu med en timme.

    Detta blev en hel uppsats men är intressant då man själv är mitt uppe i sömn och småbarn.

    SvaraRadera
  2. Jag kanske var lite otydlig. Det är alltså inte jag som tycker att det är för tidigt för Bossa att sova för natten klockan 21 - det är hon själv. Min dröm är såklart att hon ska snusa gott från 19.30-7.30, men det finns tyvärr ingen chans i helvetet att hon ska ställa upp på det. Åtminstone inte i nuläget. Hon är ett ju ett sådant här härligt kolikbarn som skriker lungorna ur sig på kvällarna. Och jag kan inte med att lägga ner henne när hon skriker. Så vi går omkring och vyssjar och vaggar och tröstar till dess att hon är lugn nog att ligga ned. Och det brukar inte ske förrän mellan 22-01 någon gång.

    Men vad härligt att du redan fått in så fina rutiner med läggningen. Kudos till dig! Vi hoppas att det blir bättre för vår del efter nyår, då vi nått den "magiska" tremånadersgränsen. Då ska det tränas på läggning.

    SvaraRadera