onsdag 15 december 2010

Det känns liksom obehagligt ända bak i kindtänderna

Sak jag är dålig på:

* Att slappna av när någon grejar med metallinstrument uppe i mitt kön.

Det var nog svårt för min MVC-sköterska att tro att jag krystade ut en 3,8-kilosklump för elva veckor sedan. Maken till mesig spiral-patient får man nog leta efter, nämligen. Hon var tvungen att kalla på en kollega, som fick prata lugnande med mig och hålla mig i handen, för att klara av att sätta in spiralen.

Men nu sitter den där, och Bossa behöver inte oroa sig för att någon ska komma och stjäla hennes space. Tjo!

7 kommentarer:

  1. Äsch jag tycker du är superduktig, det låter ju urläskigt :-o
    Får jag fråga varför du valde spiral? Jag går och grubblar just nu på vad jag ska välja. Om jag ska återgå till mini-piller som på plussidan gör att man slipper ha mens överhuvudtaget (STORT plus!) men som på minussidan gör att man blir rätt tråkig i humör och som inte heller gör underverk för sexlusten. Är spiral bättre?
    Önskar att de kunde skynda på manliga p-piller...

    SvaraRadera
  2. Åh, att slippa mensen vore ju en dröm. Vet dock av erfarenhet att jag blir lynnig och deppig av p-piller, så jag vågar inte testa minipiller.

    Kopparspiral, vilket jag har nu, har fördelen att man slipper tänka på preventivmedel öht. När den väl sitter där så kan den sitta i fem år och man ska tydligen inte känna av den alls. Nackdelen är att mensen kan bli rikligare, men det är inte säkert. *hoppas på att slippa det*

    Sedan kan man välja hormonspiral, och då kan man ha sådan tur att man slipper mensen helt. Då är dock risken stor att man småblöder lite varje dag i ett halvår först, innan det "satt sig", och det tyckte jag verkade för jobbigt. Hormonet i en sådan spiral påverkar bara livmodern, så man slipper mood swings á la p-piller. En grej till med hormonspiralen är att den kostar cirka 1 000 kronor (kopparspiralen är gratis), men det kan det ju vara värt.

    SvaraRadera
  3. en annan fick få den uppkörd tre gånger innan den var på plats. andra gången råkade hon rycka ut den. mm, kompetent barnmorska.
    jag tillhör dessutom till de få förunnade som hormonspiralen inte fungerar så bra på. störtfloder blev dock små bäckar, och det var så värt 1000 spänn.

    SvaraRadera
  4. Men gud, var hon full? Stackare. Att sätta in spiral är ju inte direkt en fest man vill göra om gång på gång.

    SvaraRadera
  5. Been there, done that. Jag fick sitta kvar en stund på rummet med MVC-sköterskan för de skulle vara säkra på att jag inte svimmade. Chockartat vidrigt!

    SvaraRadera
  6. Samma här - fick sitta en stund innan jag blev ivägsläppt. Det var verkligen hemskt. Värsta ögonblicket: "nu öppnar jag upp här för att komma åt". Ryyys!

    SvaraRadera
  7. Hjälp vilka skräckhistorier :-/ Vad hemskt det är med gynbesök. Det var faktiskt ett plus med kejsarsnittet denna graviditet, att slippa gynobehaget när folk grejar/syr/drar osv där nere. Det gör ju SÅ ont.
    Håller tummarna för att kopparspiralen funkar och att du slipper riklig mens (uääh).
    Jag får fundera vidare. Blir också humörsvängig av p-piller och mini-piller. Önskar att man slapp hålla på och joxa med hormoner över huvud taget, det känns inte helt bra för kroppen. Egentligen borde man läsa på lite, annars är man ju rätt mycket i händerna på barnmorskan och vad hon har för favoritpreparat.

    SvaraRadera